Sinopsis Cerita
Inang kepada Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi mengatakan bahawa dia bermimpi pada malam sebelumnya dan tuan puteri juga bermimpi perkara yang sama. Inang mengatakan bahawa itulah tandanya tuan puteri akan mendapat jodohnya. Seperti biasa, tuan puteri mengajak inang-inangnya mandi di tasik yang dijaga oleh peri. Peri itu pula memberitahu perkara itu kepada Raja Indera Bumaya dan menyuruhnya supaya bersembunyi untuk melihat tuan puteri itu dan apabila baginda terpandang akan tuan puteri itu, baginda terus tertarik kepadanya.
Raja Indera Bumaya pun menjadikan dirinya seekor burung bayan yang cantik iaitu matanya dibuat daripada intan dan bulunya daripada pusparagam dan kakinya daripada emas. Tuan puteri tertarik oleh burung bayan itu dan meminta inangda supaya menangkap burung itu. Namun begitu semua dayangnya gagal untuk menangkap burung bayan itu hinggalah dayang-dayang menyarankan supaya tuan puteri sendiri yang menangkapnya. Tuan puteri berasa sangat gembira kerana burung bayan itu terus hinggap pada tangan tuan puteri. Burung bayan itu bukan sahaja cantik, malahan pandai berpantun dan berkata-kata serta boleh menukar dirinya menjadi burung nuri dan bunga yang sudah dikarang. Burung bayan itu sebenarnya datang dari negeri Lela Gambar iaitu dari kawasan matahari naik atau dari Timur lalu dibawa ke mahligai tuan puteri.
Burung bayan yang sebenarnya Raja Indera Bumaya itu telah bertukar menjadi burung nuri dan seterusnya menjadi bunga yang sudah digubah lalu dicium oleh tuan puteri dan Raja Indera Bumayapun mengembalikan dirinya yang asal dan tuan puteri jatuh cinta kepadanya. Tuan puteri menjamu Raja Indera Bumaya dan seterusnya mereka bergembira dan bergurau senda dengan semua dayang. Empat orang menteri dan empat orang hulubalang yang mengawal tuan puteri dari bawah mahligai, menyampaikan berita tentang tuan puteri membawa masuk lelaki ke dalam mahligainya kepada Raja Bahrum Dewa iaitu ayahanda Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi. Perkara itu menyebabkan Raja Bahrum Dewa sangat murka dan menitahkan hulubalang serta rakyat mengepung lelaki itu pada malam itu juga.
Setelah tuan puteri mengetahui berita tentang hulubalang dan rakyat datang ke mahligainya untuk mengepung dan menangkap Raja Indera Bumaya, dia berasa takut dan sedih kerana tidak sanggup berpisah dengannya. Raja Indera Bumaya pun menyeru geliga daripada Raja Johan Shahperi dan keluarlah empat jin yang menyerupai manusia yang lengkap bersenjata untuk menangkis serangan hulubalang dan rakyat Raja Bahrum Dewa. Hulubalang dan rakyat Raja Bahrum Dewa itu gagal untuk menangkap Raja Indera Bumaya. Perkara ini menyebabkan Raja Bahrum Dewa menjadi semakin murka dan menitahkan semua rakyatnya mengepung Raja Indera Bumaya. Perkara itu menyebabkan tuan puteri berasa semakin takut tetapi perkara itu membuktikan cinta dan sayangnya kepada Raja Indera Bumaya. Raja Indera Bumaya kemudiannya menyeru gemala hikmat daripada Raja Johan Shahperi dan keluarlah empat ribu jin yang akan berperang dengan rakyat Raja Bahrum Dewa. Dalam peperangan itu banyaklah darah yang tumpah ke bumi.
Tema
Kasih sayang yang mendalam terhadap orang yang tercinta.
Persoalan
1. Kebijaksanaan dalam memikat orang yang disayangi.
2. Keberanian dalam menempuh rintangan
3. Menghormati tetamu yang datang
4. Ketaatan kepada raja atau ketua
5. Tolong-menolong dalam kehidupan
Watak dan Perwatakan
1. Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi
i. Puteri Raja Bahrum Dewa
ii. Penyayang – sayang kepada Raja Indera Bumaya
iii. Penyedih – menangis kerana takut kepada ayahandanya yang hendak menangkap Raja Indera Bumaya.
iv. Menghormati tetamu – menghormati Raja Indera Bumaya dan melayan baginda dengan baik dan menjamu baginda.
2. Raja Indera Bumaya
i. Putera raja dari negeri Lela Gambar
ii. Boleh bertukar rupa menjadi burung bayan, burung nuri dan bunga.
iii. Bijaksana - bijaksana untuk memikat tuan puteri
iv. Penyayang - sayang akan tuan puteri
v. Memiliki geliga sakti
3. Peri
i. Penjaga tasik tempat tuan puteri mandi.
ii. Suka menolong orang - menyuruh Raja Indera Bumaya bersembunyi untuk melihat tuan puteri.
4. Raja Bahrum Dewa
i. Ayahanda Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi
ii. Garang dan tegas - menitahkan menteri dan rakyatnya menangkap Raja Indera Bumaya yang berada di dalam mahligai tuan puterinya.
5. Inangda
i. Sentiasa menemani tuan puteri
ii. Patuh akan arahan tuan puteri - menurut perintah tuan puteri agar menangkap burung bayan.
Gaya Bahasa
1. Pantun
Gambar di dalam puan,
Dang Jirat duduk menyuji;
Jika beta khabarkan tuan,
Tuan nescaya ghairat dalam di hati.
2. Simile – seperti bunga raya yang baharu kembang
3. Bahasa klasik – syahadan, alkisah, perwara, bercetera, berlangir
4. Bahasa istana – baginda, tuan puteri, tuanku, santap
Teknik Plot
1. Pemerian – pemerian tentang Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi dengan dayang-dayang pergi ke kolam untuk mandi.
2. Dialog – dialog antara tuan puteri dengan Raja Indera Bumaya semasa di dalam mahligai tuan puteri
3. Saspens - Raja Indera Bumaya hendak ditangkap oleh menteri dan rakyat Raja Bahrum Dewa.
Latar
Masa
1. Waktu pagi
2. Waktu siang
3. Waktu malam
Tempat
1. Di tasik - Tuan puteri mengajak inang-inangnya mandi di tasik.
2. Di mahligai tuan puteri - Tuan puteri menjamu Raja Indera Bumaya dan seterusnya mereka bergembira dan bergurau senda dengan semua dayang.
3. Di istana Raja Bahrum - Empat orang menteri dan empat orang hulubalang yang mengawal mahligai tuan puteri itu menyampaikan berita tentang Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi membawa masuk lelaki ke dalam mahligainya kepada Raja Bahrum Dewa.
4. Negeri Lela Gambar - Burung bayan datang dari negeri Lela Gambar iaitu dari kawasan matahari naik atau dari Timur.
Masyarakat
1. Masyarakat feudal - susun lapis masyarakat yang terdiri daripada raja, pembesar dan rakyat.
2. Masyarakat peri - masyarakat jin yang menyerupai manusia dan bertugas menjaga tempat mandi tuan puteri
3. Masyarakat manusia yang berani - Raja Indera Bumaya berani menentang semua cabaran dan bahaya untuk mendapatkan Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi.
4. Masyarakat yang penyayang - Inderaputera sayang akan Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi dan begitu juga sebaliknya.
Nilai
1. Kebijaksanaan - Raja Indera Bumaya menggunakan kebijaksanaannya untuk memikat tuan puteri.
2. Kasih sayang - Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi sayang akan Raja Indera Bumaya dan berasa takut sekiranya Raja Indera Bumaya ditangkap.
3. Tolong-menolong - Peri menolong Raja Indera Bumaya dengan memberikan cadangan tentang cara Raja Indera Bumaya hendak melihat Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi.
4. Tegas - Raja Bahrum Dewa menitahkan menteri dan rakyatnya menangkap Raja Indera Bumaya yang berada di dalam mahligai tuan puterinya itu.
Pengajaran
1. Kita haruslah bertindak dengan bijaksana dalam melakukan sebarang tindakan.
2. Kita hendaklah menyayangi orang yang dicintai sampai bila-bila.
3. Kita mestilah menolong orang yang sedang memerlukan pertolongan.
4. Sebagai ketua kita perlulah tegas dengan pendirian atau tindakan.
Cari Blog Ini
Ahad, 15 April 2012
Isnin, 9 April 2012
PBS... oh ... PBS
Seminggu ini kena tinggalkan anak-anak didik di sekolah.... berkampung dengan kawan-kawan cikgu yang mengajar tingkatan 1. Mengkaji dan cuba memahami apakah itu pentaksiran baharu untuk tingkatan 1... tahu dan faham, tahu, faham, boleh buat dan tingkah laku sopan mithali... ermmm
Sabtu, 24 Mac 2012
Sabtu, 10 Mac 2012
Titipan bahasa Melayu Tetap di Hati... sempena cuti pertengahan semester 9 Mac hingga 18 Mac 2012
Assalammualaikum anak-anak didik cikgu semua....apa khabar?
Cikgu harap anak-anak semua dapat mengisi mas cuti ini dengan aktiviti yang berfaedah... khususnya anak-anak didik tingkatan 3 dan 5. Masa itu emas. Isikan masa cuti anda dengan sebaik-baiknya sebagai persediaan untuk Penilaian Kurikulum 1.
Baiklah, sebagai tanda kasih cikgu untuk anak-anak didik semua, cikgu ada titipkan tugasan cuti sekolah seperti berikut. Insya Allah...
Tugasan untuk anak-anak didik 1 Abu Bakar yang comel
dan 3 Ali yang cemerlang :
1. Tulis sebuah cerpen bertemakan ' Terima Kasih Cikgu '. Panjangnya karangan anda tidak kurang daripada 180 patah perkataan. Hantar pada atau sebelum jam 12 tengah hari, hari Isnin 12 Mac 2012 ke emel cikgu latifahtarkep@yahoo.com. Karangan yang terpilih akan cikgu hantar ke pertandingan menulis cerpen peringkat daerah.
Tugasan untuk anak-anak didik cikgu di kelas 5 Ibnu Sina yang komited dan 5 al-Khindi yang hebat:
1. Tulis sebuah cerpen bertemakan ' Terima Kasih Cikgu '. Panjangnya karangan anda tidak kurang daripada 350 patah perkataan. Hantar pada atau sebelum jam 12 tengah hari, hari Isnin 12 Mac 2012 ke emel cikgu latifahtarkep@yahoo.com. Karangan yang terpilih akan cikgu hantar ke pertandingan menulis cerpen peringkat daerah.
2. Banyak pihak yang tidak berpuas hati dengan mutu pengangkutan awam di negara kita. Jelaskan masalah-masalah yang dihadapi oleh pengguna pengangkutan awam. Tuliskan karangan anda selengkapnya. Panjangnya karangan anda hendaklah tidak kurang daripada 350 patah perkataan.
Cikgu harap anak-anak semua dapat mengisi mas cuti ini dengan aktiviti yang berfaedah... khususnya anak-anak didik tingkatan 3 dan 5. Masa itu emas. Isikan masa cuti anda dengan sebaik-baiknya sebagai persediaan untuk Penilaian Kurikulum 1.
Baiklah, sebagai tanda kasih cikgu untuk anak-anak didik semua, cikgu ada titipkan tugasan cuti sekolah seperti berikut. Insya Allah...
Tugasan untuk anak-anak didik 1 Abu Bakar yang comel
dan 3 Ali yang cemerlang :
1. Tulis sebuah cerpen bertemakan ' Terima Kasih Cikgu '. Panjangnya karangan anda tidak kurang daripada 180 patah perkataan. Hantar pada atau sebelum jam 12 tengah hari, hari Isnin 12 Mac 2012 ke emel cikgu latifahtarkep@yahoo.com. Karangan yang terpilih akan cikgu hantar ke pertandingan menulis cerpen peringkat daerah.
Tugasan untuk anak-anak didik cikgu di kelas 5 Ibnu Sina yang komited dan 5 al-Khindi yang hebat:
1. Tulis sebuah cerpen bertemakan ' Terima Kasih Cikgu '. Panjangnya karangan anda tidak kurang daripada 350 patah perkataan. Hantar pada atau sebelum jam 12 tengah hari, hari Isnin 12 Mac 2012 ke emel cikgu latifahtarkep@yahoo.com. Karangan yang terpilih akan cikgu hantar ke pertandingan menulis cerpen peringkat daerah.
2. Banyak pihak yang tidak berpuas hati dengan mutu pengangkutan awam di negara kita. Jelaskan masalah-masalah yang dihadapi oleh pengguna pengangkutan awam. Tuliskan karangan anda selengkapnya. Panjangnya karangan anda hendaklah tidak kurang daripada 350 patah perkataan.
Jumaat, 17 Februari 2012
titipan bahasa Melayu Tetap di Hati... sempena cuti hujung minggu 17 Februari 2012
Assalammualaikum anak-anak didik cikgu semua.... pasti semuanya gembira menghabiskan masa hujung minggu bersama-sama keluarga yang tersayang...mudah-mudahan terubat rindu anak-anak semua untuk menjamah masakan ibu tersayang... betul3x...
Baiklah, seperti yang cikgu janjikan... ada buah tangan istimewa untuk anak-anak didik semua... khusus buat anak didik cikgu 1 Abu Bakar yang comel....3 Ali yang komited... 5 Ibnu Sina yang rajin ... 5 al Kindi yang hebat... anak-anak didik cikgu digalakkan untuk mencetak ( print ) tugasan dalam blog cikgu ini dan tampal dengan kemas dalam buku karangan berpandu masing-masing....selamat belajar!!!
Tugasan untuk anak-anak cikgu di kelas 1 Abu Bakar:

Berdasarkan gambar di atas, huraikan pendapat anda tentang kesan-kesan obesiti kepada penghidapnya. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Tugasan untuk anak-anak cikgu di kelas 3 Ali :

Berdasarkan gambar di atas, huraikan pendapat anda tentang kesan-kesan negatif penggunaan kad kredit. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Tugasan untuk anak-anak cikgu di kelas 5 Ibnu Sina dan 5 al Kindi :


Berdasarkan gambar di atas, huraikan pendapat anda tentang faktor-faktor berlakunya krisis air. Panjangnya huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
Baiklah, seperti yang cikgu janjikan... ada buah tangan istimewa untuk anak-anak didik semua... khusus buat anak didik cikgu 1 Abu Bakar yang comel....3 Ali yang komited... 5 Ibnu Sina yang rajin ... 5 al Kindi yang hebat... anak-anak didik cikgu digalakkan untuk mencetak ( print ) tugasan dalam blog cikgu ini dan tampal dengan kemas dalam buku karangan berpandu masing-masing....selamat belajar!!!
Tugasan untuk anak-anak cikgu di kelas 1 Abu Bakar:

Berdasarkan gambar di atas, huraikan pendapat anda tentang kesan-kesan obesiti kepada penghidapnya. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Tugasan untuk anak-anak cikgu di kelas 3 Ali :

Berdasarkan gambar di atas, huraikan pendapat anda tentang kesan-kesan negatif penggunaan kad kredit. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Tugasan untuk anak-anak cikgu di kelas 5 Ibnu Sina dan 5 al Kindi :


Berdasarkan gambar di atas, huraikan pendapat anda tentang faktor-faktor berlakunya krisis air. Panjangnya huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
Rabu, 15 Februari 2012
Jawapan Modul Latihan Berpandu Tatabahasa - Peribahasa
Berikan satu peribahasa lain yang hampir sama maksud dengan peribahasa yang dikemukakan di bawah.
1. Seperti belut pulang ke lumpur.
Seperti gagak pulang ke benua.
2. Bagai layang-layang putus tali.
Bagai anak ayam kehilangan ibu.
3. Seperti pinang dibelah dua.
Bagai cincin dengan permata.
4. Seekor kerbau membawa lumpur, habis semuanya terpalit.
Kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
5. Membuka pekung di dada.
Menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri
6. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.
Alang-alang mandi biar basah.
Alang-alang berminyak biar berkilat.
7.Sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit.
Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain.
8. Air ditetak tidak akan putus.
Biduk lalu kiambang bertaut.
9. Harapkan pagar, pagar makan padi.
Harapkan sokong, sokong membawa rebah
10. Bapa borek, anak rintik.
Ke mana tumpahnya kuah, kalau tak ke nasi.
1. Seperti belut pulang ke lumpur.
Seperti gagak pulang ke benua.
2. Bagai layang-layang putus tali.
Bagai anak ayam kehilangan ibu.
3. Seperti pinang dibelah dua.
Bagai cincin dengan permata.
4. Seekor kerbau membawa lumpur, habis semuanya terpalit.
Kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
5. Membuka pekung di dada.
Menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri
6. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.
Alang-alang mandi biar basah.
Alang-alang berminyak biar berkilat.
7.Sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit.
Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain.
8. Air ditetak tidak akan putus.
Biduk lalu kiambang bertaut.
9. Harapkan pagar, pagar makan padi.
Harapkan sokong, sokong membawa rebah
10. Bapa borek, anak rintik.
Ke mana tumpahnya kuah, kalau tak ke nasi.
Isnin, 13 Februari 2012
Surat Pilihan 1 Abu Bakar : 14 Februari 2012
Surat Pertama : 18, Jalan Perdana 3,
Taman Perdana Jaya,
81110 Johor Bahru,
Johor.
6 Januari 2012
Assalamualaikum, cikgu Nurul yang senantiasa segar dalam ingatan saya. Apa khabar, cikgu? Semoga cikgu sihat-sihat hendaknya. Saya di sini sihat-sihat sahaja.
Ke hadapan cikgu Nurul yang dirindui,
Tujuan saya mengutus warkah ini adalah untuk mengucapkan ribuan terima kasih sebanyak bintang di langit kerana telah membimbing saya hingga berjaya memperoleh keputusan 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah yang lalu. Sekarang, saya menyambung pelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Johor Bahru. Saya hendak cikgu mengetahui bahawa betapa rindunya hati saya kepada suara, gelak ketawa dan senyuman cikgu.
Tanpa kehadiran cikgu, mustahil saya akan berada hingga ke tahap ini. Atas segala nasihat yang dititipkan, saya berusaha bersungguh-sungguh hingga saya mengenggam kejayaan yang begitu bermakna. Segala titik peluh cikgu terbayar dengan kejayaan yang saya dan rakan-rakan peroleh.
Cikgu yang saya hargai sepanjang hayat,
Pada awalnya, hukuman yang dikenakan kepada saya ibarat suatu celaan. Tetapi, setelah saya sedar, hukuman itu amat bererti ibarat sebutir mutiara. Hatta hukuman itu perit, namun hukuman itu terbalas dengan sehelai slip keputusan UPSR yang menunjukkan keputusan 5A. Saya berjanji akan mengingati cikgu selagi hayat dikandung badan. Cikgu, peganglah janji saya selama-lamanya.
Akhirulkalam, terima kasih sekali lagi membasahi bibir untuk Cikgu Nurul. Semoga cikgu dipanjangkan usia oleh Allah Subhanahu WaTaala agar kita dapat bertemu suatu hari nanti. Jadi, titik noktah warkah ini akan berakhir di sini. Salam sayang daripada saya dan rakan-rakan.
Dalam ingatan tulus ikhlas,
Rahima Izzati.
Surat kedua :
No 42 , Jalan Seri Austin,
6/4 Taman Seri Austin ,
81100 Johor Bahru,
Johor Darul Takzim .
13 Mac 2012.
Assalamualaikum .
Menemui guruku Latifah yang berada di Kedah , semoga dalam keadaan sihat walafiat. Saya di sini sihat sahaja .
Guruku,
Tujuan saya menulis warkah ini adalah bertujuan ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana telah mendidik saya selama 6 tahun yang kini berada di SMK Agama Johor Bahru .
Tanpa cikgu , tiadalah saya di SMK Agama Johor Bahru . Cikgu yang telah mengorbankan masa untuk saya bagi mengadakan kelas tambahan dan sebagainya.
Cikgu juga telah membawa saya berjaya hingga ke menara gading . Saya akan teruskan usaha saya sehingga berjaya dansaya akan selalu ingat jasa cikgu sehingga akhir ayat.
Sekian , terima kasih .
Yang benar ,
Nazirah
Surat ketiga :
No 80 Jalan Azizah,
Kem Majidee ,
80634, Johor Bahru,
Johor.
14 Februari 2012
Kehadapan guruku yang dirindui. Semoga sentiasa berada dalam sihat walafiat.
Cikgu,
Tujuan saya menulis surat ini adalah untuk mengucapkan ribuan terima kasih kerana telah mendidik dan mengajar saya hingga berada di tahap ini.Saya sekarang berada di SMK Agama Johor Bahru. Sesungguhnya tanpa kehadiran cikgu di dalam hidup saya, saya tidak mungkin berada di sini.
Semasa di sekolah rendah dahulu, cikgu banyak melayan kerenah saya. Tetapi cikgu tetap mengajar dengan penuh sabar .Cikgu tidak pernah jemu dan berputus asa walaupun saya bukanlah seorang yang cerdik dan mendengar kata.
Saya amat merindui cikgu-cikgu dan rakan-rakan serta kenangan yang kita lalui bersama tahun lepas.Sesungguhnya mutiara-mutiara yang cikgu taburkan masih tersemat di dalam hati dan saya akan menjadikan ia sebagai pedoman hingga ke akhir hayat.
Akhirulkalam,sekali lagi saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada cikgu kerana telah banyak mendidik saya untuk menjadi seorang insan yang berguna di dunia dan di akhirat.
Yang Benar
Aishah Fiqa
Surat keempat :
No 24, Jalan Badik 12
Taman Puteri Wangsa.
Kehadapan cikgu Rashidi yang amat kami rindui,
Kami di sini sihat-sihat sahaja.kami berharap agar cikgu di sana sihat juga.Tujun kami mengirimkan surat ini adalah untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada cikgu kerana telah banyak menyumbangkan jasa kepada kami dengan sedaya upaya untuk melihat kejayaan kami.
Cikgu,
Kami sentiasa mendoakan kesihatan cikgu agar dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.kami disini akan sentiasa mengingati kenangan yang telah dilalui sepanjang kami belajar bersama cikgu selama setahun.
Kami berharap agar cikgu dapat menyumbangkan jasa cikgu kepada generasi yang akan datang.Kami disini sangat menghargai pengorbanan yang telah cikgu berikan kepada kami sehingga kami berjaya memperoleh kejayaan yang kami ingini.
Sebelum kami mengakhiri kata-kata kami,sekali lagi kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih atas jasa cikgu.Sampai di sini sahaja,semoga kita dapat mengutus surat pada masa akan datang.
Sekian,terima kasih.
Anak muridmu
Marsya
Taman Perdana Jaya,
81110 Johor Bahru,
Johor.
6 Januari 2012
Assalamualaikum, cikgu Nurul yang senantiasa segar dalam ingatan saya. Apa khabar, cikgu? Semoga cikgu sihat-sihat hendaknya. Saya di sini sihat-sihat sahaja.
Ke hadapan cikgu Nurul yang dirindui,
Tujuan saya mengutus warkah ini adalah untuk mengucapkan ribuan terima kasih sebanyak bintang di langit kerana telah membimbing saya hingga berjaya memperoleh keputusan 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah yang lalu. Sekarang, saya menyambung pelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Johor Bahru. Saya hendak cikgu mengetahui bahawa betapa rindunya hati saya kepada suara, gelak ketawa dan senyuman cikgu.
Tanpa kehadiran cikgu, mustahil saya akan berada hingga ke tahap ini. Atas segala nasihat yang dititipkan, saya berusaha bersungguh-sungguh hingga saya mengenggam kejayaan yang begitu bermakna. Segala titik peluh cikgu terbayar dengan kejayaan yang saya dan rakan-rakan peroleh.
Cikgu yang saya hargai sepanjang hayat,
Pada awalnya, hukuman yang dikenakan kepada saya ibarat suatu celaan. Tetapi, setelah saya sedar, hukuman itu amat bererti ibarat sebutir mutiara. Hatta hukuman itu perit, namun hukuman itu terbalas dengan sehelai slip keputusan UPSR yang menunjukkan keputusan 5A. Saya berjanji akan mengingati cikgu selagi hayat dikandung badan. Cikgu, peganglah janji saya selama-lamanya.
Akhirulkalam, terima kasih sekali lagi membasahi bibir untuk Cikgu Nurul. Semoga cikgu dipanjangkan usia oleh Allah Subhanahu WaTaala agar kita dapat bertemu suatu hari nanti. Jadi, titik noktah warkah ini akan berakhir di sini. Salam sayang daripada saya dan rakan-rakan.
Dalam ingatan tulus ikhlas,
Rahima Izzati.
Surat kedua :
No 42 , Jalan Seri Austin,
6/4 Taman Seri Austin ,
81100 Johor Bahru,
Johor Darul Takzim .
13 Mac 2012.
Assalamualaikum .
Menemui guruku Latifah yang berada di Kedah , semoga dalam keadaan sihat walafiat. Saya di sini sihat sahaja .
Guruku,
Tujuan saya menulis warkah ini adalah bertujuan ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana telah mendidik saya selama 6 tahun yang kini berada di SMK Agama Johor Bahru .
Tanpa cikgu , tiadalah saya di SMK Agama Johor Bahru . Cikgu yang telah mengorbankan masa untuk saya bagi mengadakan kelas tambahan dan sebagainya.
Cikgu juga telah membawa saya berjaya hingga ke menara gading . Saya akan teruskan usaha saya sehingga berjaya dansaya akan selalu ingat jasa cikgu sehingga akhir ayat.
Sekian , terima kasih .
Yang benar ,
Nazirah
Surat ketiga :
No 80 Jalan Azizah,
Kem Majidee ,
80634, Johor Bahru,
Johor.
14 Februari 2012
Kehadapan guruku yang dirindui. Semoga sentiasa berada dalam sihat walafiat.
Cikgu,
Tujuan saya menulis surat ini adalah untuk mengucapkan ribuan terima kasih kerana telah mendidik dan mengajar saya hingga berada di tahap ini.Saya sekarang berada di SMK Agama Johor Bahru. Sesungguhnya tanpa kehadiran cikgu di dalam hidup saya, saya tidak mungkin berada di sini.
Semasa di sekolah rendah dahulu, cikgu banyak melayan kerenah saya. Tetapi cikgu tetap mengajar dengan penuh sabar .Cikgu tidak pernah jemu dan berputus asa walaupun saya bukanlah seorang yang cerdik dan mendengar kata.
Saya amat merindui cikgu-cikgu dan rakan-rakan serta kenangan yang kita lalui bersama tahun lepas.Sesungguhnya mutiara-mutiara yang cikgu taburkan masih tersemat di dalam hati dan saya akan menjadikan ia sebagai pedoman hingga ke akhir hayat.
Akhirulkalam,sekali lagi saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada cikgu kerana telah banyak mendidik saya untuk menjadi seorang insan yang berguna di dunia dan di akhirat.
Yang Benar
Aishah Fiqa
Surat keempat :
No 24, Jalan Badik 12
Taman Puteri Wangsa.
Kehadapan cikgu Rashidi yang amat kami rindui,
Kami di sini sihat-sihat sahaja.kami berharap agar cikgu di sana sihat juga.Tujun kami mengirimkan surat ini adalah untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada cikgu kerana telah banyak menyumbangkan jasa kepada kami dengan sedaya upaya untuk melihat kejayaan kami.
Cikgu,
Kami sentiasa mendoakan kesihatan cikgu agar dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.kami disini akan sentiasa mengingati kenangan yang telah dilalui sepanjang kami belajar bersama cikgu selama setahun.
Kami berharap agar cikgu dapat menyumbangkan jasa cikgu kepada generasi yang akan datang.Kami disini sangat menghargai pengorbanan yang telah cikgu berikan kepada kami sehingga kami berjaya memperoleh kejayaan yang kami ingini.
Sebelum kami mengakhiri kata-kata kami,sekali lagi kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih atas jasa cikgu.Sampai di sini sahaja,semoga kita dapat mengutus surat pada masa akan datang.
Sekian,terima kasih.
Anak muridmu
Marsya
Langgan:
Catatan (Atom)