Cari Blog Ini

Jumaat, 23 Oktober 2009

karangan rencana akhbar

Karangan Rencana
Latihan 1

Kegiatan merosakakan harta benda awam (vandalisme) di Negara sering dikaitkan dengan remaja. Anda ingin menulis sebuah rencana tentang gejala tersebut untuk dimuatkan dalam sebuah akhbar tempatan. Tajuk rencana anda ialah “Permasalahan Vandalisme dalam Kalangan Remaja”.

Tulis rencana tersebut selengkapnya.

Rangka Jawapan:[10 minit]

1.Pendahuluan
- Kerajaan menyediakan kemudahan awam untuk ………………....
- Peruntukan membangunkan infrastruktur sangat besar…………
- Ada yang merosakkan dengan sengaja……………..
- Apakah puncanya?.............................................
- Apakah kesannya kepada orang awam?...................................

2: ISI-ISI JAWAPAN

Isi 1
Pengaruh rakan sebaya – kesibukan ibu bapa – membuka peluang anak-anak brcampur dengan kawan-kawan yang rendah moral / akhlak – kelamaan mereka juga ikut sama apa yang rakan buat.

Isi 2
Tekanan perasaan – masalah keluarga – gagal peperiksaan – putus cinta – oleh itu dengan merosakakan kemudahan awam satu cara melepaskan tekanan itu.

Isi 3
Ibu bapa kurang memberi didikan agama – anak-anak kurang rasa tanggungjawab menjaga kesejahteraan ala mini – tiada perasaab sayang

Isi 4
Menimbulkan masalah kepada orang ramai – tidak dapat menggunakan telefon awam – dalam masa kecemasan.


Isi 5
Merugikan wang rakyat – kos pembinaan sangat tinggi – peruntukan baru perlu dikeluarkan untuk membaik pulih kemudahan yang sudah rosak.


3.0:Penutup

- Kesimpulannya berlakunya Vandelisme bersangkut paut dengan sikap remaja yang sudah “mati rasa”. Sepatutnya mereka menyayangi kemudahan yang disediakan untuk mereka. Impaknya ditanggung oleh masyarakat dan Negara.
Posted by Mohd Zulkifli bin Ramli at 8:29 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan