Rabu, 27 April 2011

Keindahan Pulau- Pulau Di Malaysia

Keindahan Pulau- Pulau Di Malaysia: "Bahan Pengajaran Dan Pembelajaran Dari Laman Web=http://eduwebtv.com/v2/video/?id=1296025123898680"

Keindahan Pulau- Pulau Di Malaysia

Keindahan Pulau- Pulau Di Malaysia: "Bahan Pengajaran Dan Pembelajaran Dari Laman Web=http://eduwebtv.com/v2/video/?id=1296025123898680"

Ahad, 17 April 2011

CERPEN MELISSA

[URL=http://www.4shared.com/file/Umxv-adh/CERPEN_MELISSA__RUZAIMI__AKMAL.html]CERPEN MELISSA @ RUZAIMI & AKMAL_2.pptx[/URL]
CERPEN MELISSA @ RUZAIMI & AKMAL_2.pptx
[URL=http://www.4shared.com/file/Umxv-adh/CERPEN_MELISSA__RUZAIMI__AKMAL.html]CERPEN MELISSA @ RUZAIMI & AKMAL_2.pptx[/URL]

PROSA TRADISIONAL - HIKAYAT MERAH SILU

http://www.4shared.com/document/TSvbibUj/HIKAYAT_MERAH_SILU.html
HIKAYAT MERAH SILU.ppt
[URL=http://www.4shared.com/document/TSvbibUj/HIKAYAT_MERAH_SILU.html]HIKAYAT MERAH SILU.ppt[/URL]

Empayar Melaka Trailer

Khamis, 14 April 2011

Empayar Melaka Trailer

Asal usul penubuhan Melaka

PROSA TRADISIONAL - HIKAYAT INDERA NATA

http://www.4shared.com/file/bGYwnngl/PROSA_TRADISIONAL.html
PROSA TRADISIONAL.pptx
[URL=http://www.4shared.com/file/bGYwnngl/PROSA_TRADISIONAL.html]PROSA TRADISIONAL.pptx[/URL]

Rabu, 13 April 2011

CERPEN ISRAK

http://www.4shared.com/file/OqOP57l2/ISRAK_4_AKd.html


http://www.4shared.com/document/wIB1M0Eb/PELAYARAN_YANG_PENUH_PERISTIWA.html
PELAYARAN YANG PENUH PERISTIWA 4AKd.ppt
[URL=http://www.4shared.com/document/wIB1M0Eb/PELAYARAN_YANG_PENUH_PERISTIWA.html]PELAYARAN YANG PENUH PERISTIWA 4AKd.ppt[/URL]

Selasa, 12 April 2011

Rumusan tentang punca budaya ”lepas tangan” dan kaedah melahirkan pekerja yang bertanggungjawab.

Baca petikan di bawah ini dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca budaya ”lepas tangan” dan kaedah melahirkan pekerja yang bertanggungjawab. Panjangnya rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah kata.









”Lepas tangan” ialah peribahasa Melayu yang bermaksud tidak campur tangan dalam sesuatu hal. Secara umum budaya lepas tangan bermaksud amalan melepaskan tanggungjawab dalam sesuatu perkara sama ada secara individu atau kumpulan. Amalan menolak tanggungjawab ini dapat diperhatikan di mana-mana saja sama ada di rumah, di pejabat, dan dalam masyarakat. Orang yang mengamalkan budaya ini tidak kisah mengabaikan tanggungjawabnya. Kesan daripada sikapnya itu bukan saja ditanggung oleh dirinya tetapi melibatkan orang lain dan kelicinan perjalanan sesuatu urusan.

Jika budaya negatif ini melibatkan tanggungjawab kumpulan maka ahli yang culas itu melepaskan tanggungjawab yang diserahkan kepadanya itu kepada ahli kumpulan yang lain, sementara dia dapat bergoyang kaki tanpa rasa bersalah. Jika kerja tersebut mendapat pujian, dia akan mendakwa bahawa kerja itu adalah sebahagian daripada sumbangannya, jika sebaliknya dia akan menyalahkan orang lain untuk melepaskan dirinya. Orang begini sentiasa mencari kesempatan untuk memudahkan kerjanya kerana dia sendiri tidak tahu membuat kerja tersebut. Untuk menyelamatkan dirinya, dia memperalatkan orang lain. Orang seperti ini, malas berfikir dan tidak suka akan cabaran.

Sementara sikap lepas tangan menyebabkan tugas yang melibatkan kerja berkumpulan diagihkan tidak sama rata antara individu dalam kumpulan tersebut. Semangat ukhuwah tidak berlaku dalam urusan kerja. Satu pihak terbeban dengan beban kerja yang banyak sementara pihak lain tidak begitu bahkan ada pihak pula yang menjadi tukang angguk saja. Perkara begini sering berlaku dalam sesuatu projek, pada peringkat perbincangan banyak yang turut serta tetapi pada peringkat pelaksanaan hanya seorang dua saja yang bertungkus-lumus menyudahkan kerja. Lebih malang lagi apabila ketua projek sendiri mengamalkan sikap tidak ambil tahu terhadap tanggungjawabnya. Ada pula yang hanya pandai mengkritik tetapi tidak menyumbangkan idea untuk kebaikan kumpulan. Faktor yang menyebabkan sikap lepas tangan ini semakin menjadi-jadi dalam sesebuah organisasi disebabkan konsep kerja terbudaya yang lebih bersifat kebendaan, iaitu pelaksanaan sesuatu tugas lebih dirujuk kepada usaha-usaha bergaji yang membawa hasil kewangan semata-mata.

Budaya lepas tangan memberi implikasi yang besar pada keharmonian dan hubungan dengan sesama rakan sekerja malah dalam skop yang lebih besar, sikap ini akan membunuh budaya kerjasama yang menjadi jati diri sosial masyarakat Malaysia. Maka sudah tiba masanya kita mengubah paradigma dan menghidupkan tradisi budaya bekerjasama dan berpegang pada budaya bekerjasama yang diamalkan oleh nenek moyang kita.

(Diubahsuaikan daripada rencana Budaya Lepas Tangan di Pejabat oleh Safinah Saupi, Dewan Ekonomi, Julai 2005.)



Berdasarkan petikan di atas, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)Huraikan maksud tukang angguk saja dalam petikan di atas. ( 2 markah]

(ii)Jelaskan kesan negatif yang berpunca daripada budaya lepas tangan. [3 markah]

(iii)Pada pendapat anda, pihak manakah yang bertanggungjawab menangani
budaya lepas tangan dalam masyarakat atau sesebuah organisasi. [4 markah]

Ahad, 10 April 2011

TUGASAN KECEMERLANGAN HUJUNG MINGGU ( 15-17 APRIL 2011 ) UNTUK ANAK-ANAK DIDIK 2 OTHMAN.






Tugasan pertama :

Gejala vandalisme semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini walaupun pelbagai usaha telah dilakukan oleh kerajaan.
Berikan pendapat anda tentang cara-cara mengatasi gejala tersebut.

TUGASAN KECEMERLANGAN HUJUNG MINGGU ( 15-17 APRIL 2011 ) UNTUK ANAK-ANAK DIDIK 4 AL KINDI, 4 IBNU SINA DAN 5 IBNU SINA

Tugasan pertama :

Rumusan kepentingan proses kitar semula

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan proses kitar semula dan masalah-masalah pelaksanaannya di Malaysia. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.



Proses kitar semula melibatkan usaha mengumpul, memproses dan menggunakan semula bahan-bahan yang pernah dianggap sebagai sampah. Kitar semula memungkinkan bahan­-bahan yang terbuang dapat dimanfaatkan dengan sebaik mungkin. Tahukah anda bahawa rakyat Malaysia membuang sampah-sarap dalam pelbagai bentuk pada kadar 15000 tan sehari? Apakah yang akan berlaku dalam tempoh sepuluh tahun jika keadaan ini berterusan?

Sisa bahan buangan yang terdiri daripada 27% kertas, 36.5% sisa buangan dari rumah, 3.9% besi, 3.7% kaca, 16.4% plastik dan 12.5% lain-lain. Hal ini akan menyebabkan pencemaran alam sekitar. Pembuangan sampah dan sisa buangan rumah dilonggokkan di tepi-tepi jalan bukan sahaja menyakitkan mata memandangnya, malah bau yang busuk tentu sahaja mengganggu keselesaan kita. Lebih teruk lagi kesannya akan mengancam sistem air bawah tanah yang menjadi salah satu punca sumber air dalam kehidupan kita. Kita sering kali merungut apabila sampah melewati kawasan rumah kita kerana baunya yang busuk. Hal ini seharusnya kita ambil sebagai iktibar kerana jika kitar semula tidak diamalkan dan kita sendiri mengambil sikap endah tak endah, kita akan dibelenggu oleh bau yang busuk sepanjang masa. Melalui amalan kitar semula, kita dapat membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar demi kesejahteraan hidup.

Kerajaan amat bersungguh-sungguh dalam melaksanakan kempen kitar semula untuk memastikan ruang hidup manusia akan terus terpelihara. Pada masa ini terdapat kira-kira 230 buah tapak pelupusan sampah di Malaysia. Setiap satunya dianggarkan berkeluasan 20 hingga 150 ekar bergantung kepada lokasi dan jumlah sampah yang dibuang. Andainya keadaan ini berterusan tentulah kawasan kediaman akan terjejas. Lantaran itu, usaha ini juga dapat menjamin persekitaran yang lebih sihat dan bersih. Keadaan di kawasan pembuangan sampah yang kotor dan menjijikkan tentu sahaja menjadi tempat pembiakan serangga perosak. Oleh itu, proses kitar semula ini bukan sahaja dapat mengatasi masalah pembuangan sampah, malah dapat mengawal penyakit daripada merebak.

Walaupun aktiviti pengutipan sampah sekarang memberi peluang pekerjaan kepada sesetengah orang, namun jika program kitar semula dilaksanakan, lima kali lebih banyak peluang pekerjaan akan tersedia untuk warga Malaysia. Keperluan terhadap jurutera, pakar mesin, pakar alam sekitar, pekerja am dan sebagainya amat dikehendaki oleh kilang-kilang terbabit. Dari segi jangka panjang, kos untuk melaksanakan kitar semula jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan biaya pemuliharaan alam sekitar yang telah musnah. Oleh itu, masyarakat mestilah dididik supaya peka akan masalah yang kita cipta ini. Pelaksanaan kaedah ini tidak sukar untuk dijayakan. Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan semakin giat menggalakkan pengitaran semula bahan-bahan buangan menerusi majlis perbandaran di setiap daerah dan kawasan. Malah, kita memuji langkah Jabatan Alam Sekitar yang mengadakan pelbagai aktiviti menerusi media massa dan mengadakan penerangan hingga ke sekolah dalam usaha melahirkan rakyat yang mencintai alam sekitar. Oleh itu, kerjasama yang berterusan oleh semua pihak iaitu individu, masyarakat, pihak berkuasa, media massa, kerajaan dan pihak swasta amat dituntut untuk menjamin pengekalan kebersihan dalam kehidupan.

Soalan 2(a) : Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.


(i) Berikan maksud rangkai kata menyakitkan mata memandangnya. [2 markah]

(ii) Apakah kesan daripada pembuangan sampah yang tidak terurus? [3 markah]

(iii) Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk memastikan alam sekitar dihargai? [4 markah]

Aspek: Rumusan - soalan Dikirim oleh monasrim pada 10:39



Tugasan kedua :

Rumusan kekangan dalam usaha mewujudkan semangat patriotik



Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat suatu rumusan tentang kekangan dalam usaha mewujudkan semangat patriotik dan peranan ibu bapa untuk merealisasikan usaha tersebut. Panjangnya rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.





Setiap kali Malaysia merayakan sambutan Hari Kebangsaan, semua stesen televisyen dan radio akan menyiarkan acara sambutannya. Pihak akhbar tidak ketinggalan juga memaparkan pelbagai berita mengenainya. Di samping itu, tema perbincangan pula lazimnya berkisar pada soal perlunya patriotisme di­tingkatkan kerana patriotisme melibatkan setiap rakyat dan meliputi kemerdekaan serta ke­daulatan negara. Kehangatan perbincangan isu tersebut berhubung terus dengan hasrat kerajaan mewujudkan semangat patriotik yang kental di kalangan rakyat, khususnya golongan belia. Hal ini dititikberatkan kerana alaf baru membawa negara berhadapan dengan pelbagai cabaran baru yang berkaitan dengan persoalan patriotisme.

Banyak pihak yang terpaksa akur bahawa kini semakin berleluasa fahaman individualisme. Pada sudut yang Iain kita berdepan pula dengan asakan globalisasi dan kecanggihan teknologi komunikasi yang mewujudkan per­tembungan antara negara maya dengan negara nyata. Negara maya ialah negara tanpa sempadan seperti dalam konteks internet, komunikasinya dapat dibentuk tanpa memerlukan kerakyatan serta tidak mempunyai ketua yang sah. Dalam era baru ini, kita berdepan juga dengan hakikat bahawa kemerdekaan negara tergugat oleh penjajahan-penjajahan bentuk baru, umpamanya penjajahan budaya dan ekonomi. Kegawatan ekonomi beberapa tahun lalu merupakan percubaan penjajahan baru dalam bentuk ekonomi yang digerakkan oleh kuasa ekonomi asing.
Dari segi pendidikan, penyemaian semangat patriotik pernah dilaksanakan di sekolah-sekolah melalui mata pelajaran Sivik tetapi usaha ini menemukan kegagalan. Kini nilai-nilai patriotisme diterapkan pula melalui mata pelajaran Sejarah, tetapi masalahnya mata pelajaran ini hanya mula diajarkan pada peringkat sekolah menengah. Persoalannya, mampukah mata pelajaran Sejarah memikul tanggung- jawab itu? Cabaran-cabaran itu menjadi premis supaya diadakan penyeragaman semula pemupukan semangat patriotik di kalangan belia. Suatu program khusus pen­didikan patriotisme mesti dilaksanakan dalam bentuk pendidikan kewarganegaraan sebagai sokongan dan susulan kepada mata pelajaran Sejarah. Program ini mesti disegerakan kerana cabaran yang paling besar dalam hal ini ialah mereka tidak menghargai kemerdekaan negara, sedangkan setiap individu dalam setiap generasi mesti bertanggungjawab mempertahankan negara dan menegakkan kedaulatannya. Nilai-nilai patriotisme yang melintasi zaman perlu diterapkan dalam kehidupan mereka; antaranya berbangga sebagai rakyat Malaysia dan bersemangat setia kepada negara. Mereka sewajarnyalah juga menyanjungi semangat kekitaan.

Kita mesti juga berusaha menangani belia yang mengetahui kepentingan ilmu tetapi tidak bersungguh-sungguh mengejar ilmu. Kita tidak harus gagal dalam hal ini. Perkara ini sangat penting untuk meningkatkan patriotisme di kalangan belia. Persoalan-persoalan yang di­timbulkan ini merupakan sebahagian danpada agenda bagi memperlengkap, memperkukuh dan meneruskan perjuangan mengangkat martabat bangsa dan negara ke tahap yang lebih cemerlang dan gemilang.


Soalan 2(a) : Petikan Umum [9 markah]

Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan berikut menggunakan ayat anda sendiri.

i. Berikan maksud rangkai kata berhubung terus dengan hasrat. [2 markah]

ii. Apakah nilai patriotisme yang perlu dipupuk dalam diri warga Malaysia? [3 markah]

iii. Sebagai seorang pelajar, apakah bukti-bukti yang boleh menunjukkan anda mempunyai semangat patriotisme yang tinggi? [4 markah]

Aspek: Rumusan - soalan Dikirim oleh monasrim pada 13:59

Khamis, 7 April 2011

Contoh teks perbahasan

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Selamat sejahtera dan selamat petang


Yang Berhormat Tuan Speaker Dewan
Pegawai-pegawai Persidangan
Yang Berhormat kerajaan dan Yang Berhormat Pembangkang


Selaku Perdana Menteri, izinkan saya membentangkan usul “Rancangan Realiti Televisyen mampu melahirkan Masyarakat Madani”. Saya percaya bahawa selepas perbahasan sidang dewan yang mulia ini, usul ini bakal diluluskan.


Tuan Yang Dipertua, dan sidang dewan yang dimuliakan,


Rancangan Realiti Televisyen bermaksud program atau siaran televisyen bersifat interaktif yang dijayakan sebilangan peserta yang telah melalui proses saringan dan tapisan yang tertentu. Rancangan realiti mempunyai fokus tertentu seperti pencarian bakat hiburan popular dan alternatif, ilmu, interaksi sosial, sukan, dan lain-lain. Masyarakat madani ialah suatu sistem sosial yang mementingkan ketertiban, kerukunan dan pematuhan terhadap keperluan hidup yang sejahtera. “Mampu melahirkan” membawa maksud kebolehan atau prospek pembentukan, pembinaan, dan penyempurnaan sesuatu hasrat. Pendek kata, usul kerajaan kali ini secara mudah bererti bahawa siaran interaktif televisyen yang memungkinkan harapan terbentuknya sebuah masyarakat yang serba sejahtera.


Saya, ___________________________ telah menjelaskan definisi konsep usul persidangan sebentar tadi. Pihak kerajaan akan tampil dengan hujah-hujah sekukuh Gunung Everest yang teramat sukar digugat oleh pihak pembangkang. Seribu langkah bermula dengan satu langkah. Strategi kerajaan yang pertama bakal dimulai dengan hujah utama Perdana Menteri. Menteri Kedua, Yang Berhormat Dato’ Seri ________________________ akan meneguhkan kes kerajaan dengan menolak definisi Yang Berhormat Ketua Pembangkang yang pasti tertumpu kepada sisi gelap sesuatu kebaikan, sebaliknya mengukuhkan definisi usul kerajaan. Beliau seterusnya akan membidas hujah Ketua Pembangkang, dan kemudian menampilkan dua hujah bagi memperteguh kes kerajaan. Saya tidak nafikan bahawa pembangkang kedua akan menolak dan menyembunyikan kebenaran kes kerajaan, namun hujah yang pastinya bersifat gelas separuh kosong itu mudah diruntuhkan, dan kes pembangkang berantakan dan punah ranah bagaikan puing-puing debu yang dibawa taufan Nargis oleh Yang Berhormat Menteri Ketiga. Dalam sesi penggulungan, kerajaan akan memastikan hujah pembangkang hancur luluh sama sekali, manakala kebenaran usul kerajaan mendapat sokongan padu sidang dewan yang mulia.


Yang Dipertua dan sidang dewan yang dimuliakan,


Hujah utama kerajaan ialah pembentukan jati diri dalam kalangan peserta rancangan realiti dan para penonton yang menjadi pengundi. Para peserta perlu menyiapkan diri mengikut tema tertentu dengan menerapkan elemen kreativiti dan komitmen dalam persembahan demi untuk memancing perhatian dan memenangi sebanyak mungkin undian. Di pihak pengundi yang menjangkau segenap pelosok negara, pada akhirnya akan memenangkan peserta yang benar-benar memiliki bakat dan ciri pemenang sejati, setelah mengambil kira ulasan juri profesional usai persembahan setiap seorang peserta. Jelaslah bahawa peserta mesti menampilkan aksi yang terbaik, unik dan memukau. Keyakinan diri dan daya saing akan jadi taruhan. Para pengundi yang menjadi hakim perlu menjadi jauhari yang mengenal maknikam. Dalam jangka masa panjang, faktor emosi yang mungkin mempengaruhi pola undian akan berada pada skala yang kecil sahaja. Sebagai contoh, Mawi sebagai produk Akademi Fantasia berjaya mendekatkan masyarakat Malaysia kepada hiburan yang santai tetapi sarat mesej. Begitu juga rancangan realiti televisyen yang lain seperti Akademi al-Quran, Akademi Nasyid, Gadis Melayu, Mencari Menantu, Pesona Nona dan sebagainya yang memupuk jati diri dalam kalangan peserta dan penonton yang menjadi pengundi. Ini belum termasuk pihak penganjur yang berhempas pulas menyajikan format, dan konsep rancangan realiti televisyen yang diterima, serta mempunyai sejumlah besar pengikut yang setia. Jelaslah bahawa konsep rancangan televisyen kita memiliki acuan sendiri, dan tidak sama sekali meniru rancangan realiti televisyen Barat yang menjurus kepada budaya hedonisme dan hawa nafsu. Pihak kerajaan memberi jaminan bahawa apa-apa jua kelemahan dan kekurangan yang mungkin cuba diuar-uarkan oleh pihak pembangkang tidak berupaya menghapuskan gemerlap kebaikan rancangan realiti televisyen yang menyumbang ke arah pembentukan masyarakat madani yang sama-sama kita impikan.


Tuan Yang Dipertua dan sidang dewan yang dimuliakan,


Masyarakat madani yang serba sejahtera bertunjangkan jati diri. Sebab itu, saya ingin menegaskan buat kesekian kalinya bahawa rancangan realiti telivisyen mampu melahirkan masyarakat madani.


Saya, Perdana Menteri Malaysia mohon mengusulkan.


(nota: beberapa ubah suai dan penambahbaikan perlu dilakukan untuk mencantikkan contoh teks di atas)
Posted by CIKGU AZHAR RODZI at 9:00 AM