Cari Blog Ini

Rabu, 14 April 2010

TITIPAN CUTI HUJUNG MINGGU 17-18 APRIL 2010

Assalammualaikum... salam pertemuan kembali anak-anak didik cikgu. Apa khabar? Mudah-mudahan saat cuti hujung minggu bersama keluarga ini dapat dimanfaatkan sebaik-baiknya, pastinya setiap saat yang berlalu begitu bermakna. Baiklah, seperti yang telah cikgu janjikan.. titipan hujung minggu kita ialah :

KHAS UNTUK PELAJAR 4 IBNU SINA

1. Siapkan persembahan 'power-point' kumpulan dengan nilai tambah yang bersesuaian, contohnya gambar, muzik dan video.
2. Tolong 'save' dalam cd dan hantar pada pagi isnin.
3. Tugasan pengayaan ialah karangan respon terbuka tentang usaha-usaha mengekalkan keamanan dunia. Rangka isi-isi penting telah cikgu sediakan, anak-anak hanya perlu olah isi tersebut dengan nilai tambah statistik, ungkapan menarik dan kata-kata tokoh yang sesuai. Selamat mengarang!!!

Usaha-usaha Mengekalkan Keamanan Dunia
RANGKA KARANGAN

1.0 Pendahuluan
2.0 Isi/Fakta
2.1Peranan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)
•Apakah peranan PBB ?
•Mengapakah PBB perlu campur tangan dalam menyelesaikan pertelingkahan pemimpin-
pemimpin dunia?
•Bagaimanakah peranan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dapat mengekalkan keamanan
dunia?
•Contoh
•Penegasan Isi
2.2Mewujudkan persefahaman dalam aspek politik dan ekonomi dalam kalangan pemimpin dunia
•Apakah persefahaman yang diperlukan?
•Mengapakan perlunya persefahaman?
•Bagaimanakah cara untuk mencapai persefahaman?
•Contoh
•Penegasan Isi

2.3Penganjuran Sukan Di Peringkat Antarabangsa
•Apakah kebaikan penganjuran sukan di peringkat antarabangsa?
.Mengapakah penganjuran sukan di peringkat antarabangsa dapat mengekalkan keamanan dunia?
•Bagaimanakah penganjuran sukan di peringkat antarabangsa dapat mengekalkan keamanan dunia?
•Contoh
•Penegasan isi

3.0Penutup

KHAS UNTUK PELAJAR 5 IBNU SINA
1. Siapkan persembahan 'power-point' kumpulan dengan nilai tambah yang bersesuaian, contohnya gambar, muzik dan video.
2. Tolong 'save' dalam cd dan hantar pada pagi isnin.
3. Tugasan pengayaan ialah karangan respon terbuka tentang usaha-usaha mengekalkan keamanan dunia. Rangka isi-isi penting telah cikgu sediakan, anak-anak hanya perlu olah isi tersebut dengan nilai tambah statistik, ungkapan menarik dan kata-kata tokoh yang sesuai. Selamat mengarang!!!

KARYA SASTERA KURANG DIMINATI OLEH MASYARAKAT PADA HARI INI. BINCANGKAN SEBAB-SEBAB KARYA SASTERA KURANG DIMINATI.
Rangka Jawapan

1.0Pendahuluan:
-Masyarakat hari ini tidak mengendahkan khazanah kesusasteraan bangsa yang menjadi warisan
turun-temurun akibat terlalu ghairah memburu kejayaan.
-Karya sastera sebenarnya sarat dengan unsur-unsur pengajaran dan nilai-nilai yang wajar
dijadikan teladan dan iktibar oleh masyarakat.
-Oleh yang demikian, karya-karya sastera ini wajar diterapkan dalam diri setiap individu dan seterusnya mencorakkan sahsiah masyarakat.

2.0Isi / Fakta
2.1Tanggapan masyarakat bahawa karya sastera tiada nilai komersial

Mengapakah tanggapan masyarakat bahawa karya sastera tiada nilai komersial punca karya sastera diminati?
Bagaimanakah dasar-dasar kerajaan menyebabkan karya-karya sastera kurang di
minati?
Banyak sekolah yang tidak menawarkan aliran kesusasteraan melayu sebagai salah pelajaran elektif.
Rumusan / penegasan isi :
Oleh yang demikian, jelaslah bahawa dasar kerajaan telah menyebabkan tanggapan masyarakat terhadap karya sastera sangat rendah.

2.2 Bahasa yang digunakan sukar difahami.
Mengapakah bahasa yang digunakan oleh penulis karya sastera sukar difahami oleh khalayak pembaca?
Bagaimanakah bahasa yang sukar difahami menyebabkan karya sastera kurang diminati?
Contoh :
Rumusan / Penegasan isi:
Jelaslah bahawa, bahasa yang sukar difahami telah menyebabkan karya sastera
kurang diminiati.

2.3 Kurangnya publisiti dan promosi secara besar-besaran terhadap karya sastera oleh pihak yang bertanggungjawab.
Mengapakah kurang publisiti dan promosi besar-besaran terhadap karya sastera oleh pihak yang bertanggungjawab?
Bagaimanakah kurang pendedahan terhadap karya sastera menyebabkan karya sastera kurang diminati.
Contoh :
Rumusan / Penegasan isi
Oleh itu, ternyata bahawa kurangnya publisiti dan promosi besar-besaran terhadap karya sastera telah menyebabkan karya tersebut kurang diminati.

2.4 Amalan membaca yang kurang dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Mengapakah amalan membaca yang kurang dalam masyarakat menyebabkan karya sastera kurang diminati?
Bagaimanakah bahan-bahan bacaan ringan dan berbentuk hiburan telah menyebabkan karya sastera kurang diminati?

3.0 Penutup :
Galakan daripada pihak kerajaan dan pihak swasta haruslah berganding bahu.
Mengubah pendekatan yang lebih menarik dan sistematik.
Usaha yang lebih komprehensif perlu dilakukan untuk mendekatkan karya sastera kepada masyarakat. Bantuan boleh dihulurkan oleh sasterawan dan persatuan penulis untuk mengetengahkan karya-karya sastera ke pangkuan masyarakat. Bak kata pepatah “ Kalau tidak dipecahkan ruyungnya, manakan dapat sagunya”.

KHAS UNTUK PELAJAR 5 IBNU RUSYD

KARANGAN RESPON TERBUKA]
Tajuk : Cara-cara Menghargai Jasa Ibu Bapa

Soalan
Jasa ibu bapa sangat besar nilainya dan tidak terbalas oleh anak-anak. Jelaskan cara-cara menghargai jasa ibu bapa.

Rangka Karangan

1.0 Pendahuluan

-ibu bapa merupakan insan yang paling penting dalam kehidupan setiap anak
-tanpa ibu bapa tiadalah anak
-ibu bapa telah banyak berkorban untuk memastikan anak-anak membesar dengan sempurna
-ibu bapa terpaksa bekerja keras semata-mata untuk membolehkan anak-anak mendapat pendidikan yang sempurna
-sebagai anak kita mestilah menghargai jasa ibu bapa

2.0Isi/Fakta

Cara-cara Menghargai Jasa Ibu Bapa
Isi 1 : Membantu ibu bapa membuat kerja rumah

- Apakah cara-cara menghargai jasa ibu bapa?
- Mengapakah anak-anak perlu membantu ibu bapa membuat kerja rumah?
- Bagaimanakah cara anak-anak membantu ibu bapa membuat kerja rumah?
- Contoh/Bukti: Menolong ibu memasak, menjaga adik-adik, membantu bapa
mencuci kereta, membersihkan persekitaran rumah
- Rumusan isi : Justeru ibu bapa akan berasa senang hati kerana beban tugas
mereka di rumah bertambah ringan

Isi 2 : Menjaga ibu bapa selepas mereka tua
- Apakah cara lain yang boleh dilakukan untuk menghargai jasa ibu bapa?
- Mengapakah anak-anak perlu menjaga ibu bapa setelah mereka tua?
- Bagaimanakah anak-anak menjaga ibu bapa setelah mereka tua?
- Contoh/Bukti : Membawa ibu bapa tinggal bersama, melayan mereka dengan
sabar, menjaga makan minum mereka dengan sempurna
- Rumusan isi : Oleh hal yang demikian, anak-anak hendaklah menjaga ibu
bapa baik dari segi jasmani mahupun rohani

Isi 3 : Mengunjungi ibu bapa jika tinggal berasingan
- Apakah cara lain menghargai jasa ibu bapa?
- Mengapakah kita perlu mengunjungi ibu bapa?
- Bagaimanakah caranya mengunjungi ibu bapa?
- Contoh / bukti : pulang ke kampung sebulan sekali, bertanya khabar,
membawa makanan dan barang kesukaan mereka
- Rumusan isi : Dengan cara ini ibu bapa tidak akan berasa sunyi dan tersisih
walaupun anak-anak tinggal berjauhan

Isi 4 : Berjaya dalam pelajaran

-Apakah cara lain menghargai jasa ibu bapa?
-Mengapa kita perlu berjaya dalam pelajaran?
-Bagaimanakah kejayaan anak-anak dapat membalas jasa ibu bapa?
-Contoh/Bukti : anak mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan, berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading dan mendapat pekerjaan yang baik
-Rumusan isi : Kejayaan anak-anak melambangkan kejayaan ibu bapa dalam mendidik anak-anak.

3.0 Penutup/Kesimpulan
Kesimpulannya, jasa ibu bapa terhadap anak-anak tidak ternilai. Ibu bapa tidak mengharapkan anak-anak membalas jasa dengan menghamburkan wang atau kemewahan tetapi cukuplah sekadar anak-anak mengambil berat terhadap diri mereka dan prihatin terhadap masalah mereka pada saat mereka menghadapi hari-hari tua. Jika kita menghargai jasa ibu bapa kita, setelah kita tua, anak-anak kita pasti akan menghargai jasa kita. Usahlah kita menjadi anak-anak yang tidak mengenang jasa seperti Si Tenggang yang melupakan ibunya setelah menjadi kaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan