Cari Blog Ini

Ahad, 17 Oktober 2010

LATIHAN MENJELANG AMBANG SPM

Assalammualaikum anak-anak didik cikgu...hawa peperiksaan kian terasa... bagaimana persiapan anak-anak didik cikgu semua? Cikgu berdoa agar anak-anak didik cikgu dikurniakan kesihatan yang cemerlang untuk berjuang mengharung cabaran SPM 2010 ini... baiklah, cikgu ada menitipkan beberapa latihan terkini, sempat cikgu membuat beberapa rujukan hasil tangan guru-guru cemerlang yang lain.... cikgu harap anak-anak didik cikgu mampu menyambut cabaran A+ cikgu ini... Moga berjaya!!!


JALAN-JALAN KOTA RAYAKU

Saban waktu sepanjang perjalanan
jalan-jalan raya kotaku
lewat senja begini
tika gerimis menabur benih
menerima kehadiran warga kota
lemas dalam kesabaran
lelah meresahkan
dengan luka parah di hati.

Ketidaksabaran membengkak
kesombongan merajai setiap ruang
semakin padat dengan emosi
kebosanan menggigit pangkal rasa.

Demikian etika di perjalanan
budi luhur warga kotaku
tidak lagi berlaku
yang hadir adalah keserakahan
memacu menghimpun kekuatan
menghakis sopan santun
seperti banjir kilat
melanda pinggir perjalanan
fitrah sang manusia
peradaban kota masa kini.

Jalan-jalan raya kotaku
adalah gelanggang kebuasan
perlumbaan kebiadapan
para pesakit
kemanusiaan semakin mandul
pada penghujung musim.

Zam Ismail
Antologi Anak Laut, Dewan Bahasa dan Pustaka

Soalan
(i) Berikan maksud tika gerimis menabur benih. [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang boleh dilaksanakan untuk melahirkan
pengguna jalan raya yang berdisiplin? [3 markah]
(iii) Nyatakan empat sifat pengguna jalan raya yang ingin digambarkan oleh penyajak melalui sajak di atas. [4 markah]

Panduan Isi
i. Maksud tika gerimis menabur benih ialah ...
semasa/apabila/ketika/ hujan rintik-rintik/renyai mula turun/bermula

ii. Usaha-usaha yang boleh dilaksanakan untuk melahirkan pengguna jalan raya yang berdisiplin ...
… penguatkuasaan undang-undang jalan raya oleh pihak berkuasa
... pendidikan tentang keselamatan jalan raya/sivik di sekolah
... melalui kempen oleh kerajaan/NGO/swasta
... pemantapan kurikulum sekolah pemanduan
... operasi/rondaan/pemantauan oleh pihak polis/JPJ/Majlis Keselamatan Jalan Raya
... kesedaran individu mematuhi peraturan jalan raya

iii. Tiga sifat pengguna jalan raya yang ingin digambarkan oleh penyajak...
...tidak sabar
…sombong
…terlalu emosional
…mementingkan diri sendiri
...mudah bosan
...cepat marah/panas baran
...tidak bersopan santun
...tidak berperikemanusiaan

Semoga pelajar/calon SPM memperoleh manfaat daripada pemaparan bahan ini, insya-Allah(c)cikgumie

Dicatat oleh Cikgu Shuhaimi di 14:17:00

KERTAS 2 PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2010 MRSM
Soalan 2c - Pemahaman Prosa Klasik


Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Sebermula, maka tersebutlah perkataan Saidah datang meniarap di hadapan Jibor seraya menyembah kaki Jibor dengan tangisnya. Maka kata Jibor, “Mengapa maka pekerti tuan hamba demikian ini?”
Maka kata Saidah dengan tangisnya, “sebab pun hamba demikian ini daripada tiada hamba mahu memalingkan muka hamba daripada tuan hamba, yang niat hamba kepada Allah subhanahu wataala kepada siang dan malam hendak mati di bawah kadam tuan hamba juga. Daripada sangat belas hati hamba, maka hamba katakan rahsia ini kepada tuan hamba. Inilah hal saudara tuan hamba yang diharap itu, hamba dapati afalnya itu selama ia diam pada kita di sini. Maka hari pun malamlah sudah, maka pada ketika awal dinihari tuan hamba pun tatkala tidur tiada sedarkan diri, tatkala itu hamba sakit perut hendak qada hajat, maka hamba pun pergi pada tempat buang air seni itu. Setelah sudah hamba buang air seni, maka hamba pun keluar hendak kembali. Maka dipegang oleh Sabor tangan hamba. Maka hamba pun hendak berteriak, maka dihunusnya jambiahnya hendak menikam; daripada hamba takutkan mati, maka hamba pun diamlah. Maka hendak dicabulinya hamba, maka hamba pun tiada mahu pula, daripada hamba takut akan Allah Taala dan takut akan tuan hamba, malulah hamba, baiklah hamba mati dibunuhnya sekalipun, kabullah hamba, daripada derhaka akan tuan hamba.”
(Dipetik daripada‘Sabor’dalam antologi Kerusi,Dewan Bahasa dan Pustaka)
(c) Bahagian Pendidikan & Latihan (Menengah) MARA

(i) Apakah maksud pekerti tuan hamba demikian ini? [2 markah]
(ii) Nyatakan tiga aduan yang disampaikan oleh Saidah kepada Jibor. [3 markah]
(iii) Pada pendapat anda, apakah kesan-kesan yang akan berlaku sekiranya perbuatan memfitnah berleluasa dalam masyarakat? Berikan tiga kesan [3 markah]

Jawapan Contoh
(Jawapan akan disediakan kemudian)

Dicatat oleh Cikgu Shuhaimi di 15:01:00 0 ulasan 07 Oktober 2010


KERTAS 2 PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2010 MRSM
Soalan 2b - Pemahaman Cerpen


Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

“Cikgu faham. Tetapi keputusan kamu mungkin bukan yang sebaik-baiknya. Kamu perlu melihat dari semua segi.”
“Perkara terbaik untuk saya ialah berada di sini. Di tempat ini, nenek moyang saya hidup dan bersemadi. Jiwa saya terikat pada pohon tualang. Pada bukit-bukit ini. Pada pohon-pohon ini. Menghidu keenakan udara jati tempat ini, satu kemestian. Memanjat pokok, mendaki gunung, menuruni lurah, memetik buah-buah hutan, memancing ikan, berjalan berkaki ayam. Inilah kehidupan bagi saya. Saya mendambakan kehidupan di hutan ini. Inilah Daneng, cikgu,” hujahnya.
Jo agak kagum dengan kepetahan tingkah ucapan anak didiknya itu. “Saya faham perasaanmu itu,” ucap Jo sambil memicit bahu kiri Daneng.
Otaknya ligat berputar mencari jalan untuk berbicara dengan seorang anak remaja yang mempunyai pendiriannya yang tersendiri. Pendirian yang diwarisi daripada nenek moyangnya. Keinginan yang mengalir dalam darahnya. Satu pendirian yang murni, mulia tetapi mungkin merugikan.
(Dipetik daripada‘Lambaian Malar Hijau’,
oleh Saroja Theavy a/p Balakrishnan dalam antologi Anak Laut,
Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i) Nyatakan dua alasan Daneng menolak pujukan Cikgu Jo untuk meneruskan persekolahan. [ 2 markah ]
(ii) Pada pendapat anda, apakah yang akan terjadi kepada Daneng jika dia enggan menerima nasihat Cikgu Jo?
[ 3 markah ]
(iii) Huraikan satu nilai yang terdapat dalam petikan di atas dan satu nilai yang terdapat dalam keseluruhan
cerpen.[ 4 markah ]

Jawapan Contoh
(i) Daneng menolak pujukan Cikgu Jo kerana perkara terbaik baginya adalah berada di hutan tersebut. Bagi Daneng, di hutan itulah nenek moyangnya hidup dan disemadikan. Jiwanya terikat pada pohon tualang , bukit-bukit dan pohon-pohon di situ. Selain itu, Daneng mendambakan kehidupan di hutan tersebut.
(Jawapan diperoleh daripada petikan)
(Kemukakan dua/tiga/empat alasan)
(ii) Jika Daneng enggan menerima nasihat Cikgu Jo, Daneng akan ketinggalan dalam pelajaran. Daneng juga sudah tentu tidak dapat mengembangkan kebolehannya. Selain itu, Daneng juga tidak dapat meneruskan cita-citanya untuk membantu keluarga dan masyarakat Orang Asli. Jika Daneng enggan menerima nasihat Cikgu Jo, hubungannya dengan Cikgu Jo akan menjadi renggang. Daneng akan terus hidup dalam belenggu kemiskinan.
(Jawapan berupa kemahiran berfikir calon)
(Kemukakan tiga/empat/lima isi)
(Elakkan penggunaan perkataan 'mungkin')

Dicatat oleh Cikgu Shuhaimi di 16:10:00 0 ulasan


Kertas 2 Bahasa Melayu
Peperiksaan Percubaan SPM 2010 MRSM

Soalan 1 : Merumuskan Karangan
Arahan Soalan
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang punca-punca pengangguran dalam kalangan siswazah dan kesan-kesan pengangguran tersebut. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.


Pengangguran merupakan salah satu permasalahan sosioekonomi yang terus menghambat negara ini. Setiap tahun, beribu-ribu orang siswazah menamatkan pengajian di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dengan harapan menggunung untuk mendapatkan kerjaya yang setimpal; namun, tidak semuanya bernasib baik. Berdasarkan Statistik Perburuhan dan Sumber Manusia 2008, jumlah pendaftar baharu yang berdaftar dengan Jabatan Tenaga Kerja ialah 174,355 orang iaitu seramai 40,356 orang (23.1 peratus) memiliki ijazah, manakala 35,832 orang (20.6 peratus) merupakan pemegang diploma.
Sikap terlalu memilih kerjaya menyebabkan peningkatan masalah pengangguran dalam kalangan siswazah. Hal ini menjadikan siswazah sanggup menunggu pekerjaan yang eksklusif dan bergaji tinggi. Keadaan ini bertambah buruk apabila siswazah mempunyai interpretasi terlalu tinggi terhadap prasarana kerja seperti kredibiliti syarikat, fleksibiliti waktu bekerja, jarak, infrastruktur dan sistem pengangkutan yang baik. Ada juga sesetengah siswazah yang tidak optimistik dalam memilih bidang kerjaya. Mereka beranggapan demikian kerana kurang yakin dengan kemampuan diri dan kelulusan yang dimilikinya.
Isu pengangguran dalam kalangan siswazah juga dikaitkan dengan sikap majikan yang sangsi terhadap kebolehan siswazah memandangkan mereka tidak mempunyai pengalaman bekerja. Sesetengah majikan melihat pengalaman lebih penting berbanding dengan taraf pendidikan. Majikan sanggup menawarkan kerja yang sepatutnya dilakukan oleh orang yang berpendidikan tinggi kepada orang yang tidak berpendidikan tinggi dengan alasan mengurangkan kos upah. Kebanyakan siswazah tidak mempunyai kemahiran berkomunikasi secara berkesan untuk membolehkan mereka bersaing dalam pasaran kerja yang semakin kompleks dan sengit. Siswazah IPT tempatan sekarang juga tidak mempunyai kekuatan penguasaan bahasa kedua seperti bahasa Inggeris, Mandarin dan sebagainya.
Siswazah baharu sukar diserap ke alam pekerjaan kerana tiada kekosongan jawatan. Hal ini disebabkan terdapat penjawat awam yang melanjutkan pelajaran demi meningkatkan mobiliti sosial. Di samping itu, IPT sering dipersalah oleh sesetengah pihak dan didakwa kurang menawarkan kursus yang dikehendaki oleh pasaran kerja. Maka, tidak hairanlah jika kebanyakan siswazah akhirnya mencuba nasib dalam bidang yang tidak sesuai dengan kelulusan dan kemahiran mereka. Mutakhir ini juga, pembangunan teknologi tinggi mula mengambil alih tugas manusia dalam sektor pengeluaran. Kemasukan pakar asing dari luar negara untuk bekerja di Malaysia memburukkan keadaan lagi.
Siswazah perlu menilai potensi diri sebelum berusaha mendapatkan sesuatu pekerjaan. Masalah pengangguran pasti dapat diatasi jika siswazah menguasai secara teori dan praktikal bidang yang diambil di universiti, melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran dan meningkatkan kualiti diri yang dapat menyakinkan panel temu duga untuk jawatan yang dipohon.
(Dipetik dan diubah suai daripada ‘Dilema Pengangguran Siswazah’
Oleh V. Suresh Kumar, Dewan Masyarakat, Oktober 2009)
(c) Bahagian Pendidikan & Latihan (Menengah) MARA

3 ulasan:

  1. isi tersurat:
    -sikap siswazah yg terlalu memilih kerjaya
    -sikap majikan yg sangsi terhadap kebolehan siswazah
    -tidak mempunyai kebolehan berkomunikasi secara berkesan
    -tiada kekosongan jawatan
    -IPT kurang menawarkan kursus yg dikehendaki oleh pasaran kerja
    -kemasukan pakar asing dari luar negara

    isi tersirat:
    -meningkatkan kadar jenayah
    -ekonomi negara merosot
    -menjatuhkan imej negara
    -ilmu yg dituntut oleh siswazah tidak dapat dipraktikkan

    -fateha&habibah-

    BalasPadam
  2. tahniah fateha dan habibah kerana mencuba.... anak-anak yang lain, teruskan usaha mencari isi tersurat dan catat pada ulasan.

    BalasPadam
  3. Malaysia mengganggotai Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan kebanyakan agensi khususnya, termasuk UNESCO, Bank Dunia, Tabung Kewangan Antarabangsa, Agensi Tenaga Atom Antarabangsa; Perjanjian Am Mengenai Tarif dan Perdagangan, Persatuan Negara-negara Asia Tenggara; Bank Pembangunan Asia, Perjanjian Pertahanan Lima Negara, Sidang Kemuncak Asia Tenggara (EAS), Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC), komanwel, Pergerakan Negara-negara Berkecuali, dan Pertubuhan Persidangan Islam.

    cipidutbadaie

    BalasPadam