Sabtu, 28 Mei 2011

KERJA KURSUS SEJARAH TINGKATAN 1 : SEJARAH DIRI DAN KELUARGA



1. ELEMEN 1 : Mengumpul fakta

- Majalah, akhbar, jurnal, buku, internet, orang sumber, CD/DVD


2. ELEMEN 2 : Merekod fakta / Hasil Kajian

1. Muka hadapan (cover page)

· Sila rujuk Keratan 1

2. Isi Kandungan

· Sila rujuk Keratan 2

3. Penghargaan – Ucapan terima kasih kepada ibu bapa, guru sejarah, rakan-rakan dan saudara-mara atas bantuan yang diberikan

4. Objektif Kajian

· Sila rujuk Keratan 3

5. Kaedah kajian

· Sila rujuk Keratan 4

6. Laporan Kajian
A.
Salasilah keluarga
Carta keluarga (Family Tree) – Sila rujuk Keratan 5


B. perkembangan diri dan keluarga. Ceritakan biodata setiap ahli keluarga -
Rujuk Keratan 6.

C. Tokoh dalam keluarga ( orang yang paling kamu sanjungi dan hormati dalam keluarga -
kelayakan pendidikan, pencapaian, sumbangan terhadap keluarga dan teladan yang dapat
dipelajari )
. D.Peristiwa bersejarah keluarga

§ hari perkahwinan/ulang tahun.

§ berpindah ke tempat lain

§ melawat/melancong

§ rumah terbakar

§ banjir

§ kematian

§ anugerah cemerlang/pingat

§ konvensyen/konvokesyen

§ majlis rasmi/kursus /seminar

§ dan lain-lain

7. Rumusan – Sila rujuk Keratan 7

8. Lampiran

· Gambar yang berkenaan

· Dokumen-dokumen berkaitan

§ Salinan Sijil kelahiran,

§ Sijil perkahwinan,

§ Kad pengenalan,

§ Kad pekerjaan,

§ Sijil-sijil sekolah

§ Sijil penghargaan

§ Majalah

§ Lain-lain sumber

· Rakaman tv

· Sijil anugerah/ Sijil pengiktirafan

· Pingat-pingat (gambar)

· Potongan akhbar

· Surat rasmi

. Sijil kematian


9. Rujukan

· Orang sumber yang memberikan maklumat yang berguna seperti

ibu,bapa, datuk, nenek dan sebagainya.

· Sertakan nama penuh mereka, umur, No kad pengenalan, Alamat rumah,

No telefon dan emel.

10. Esei

· Tajuk : Menyayangi diri dan keluarga

· Soalan : Bagaimanakah anda seharusnya menyayangi keluarga anda?

§ Tulis esei anda melebihi 100 patah perkataan

§ Masukkan sekurang-kurangnya empat (4) unsur-unsur patriotisme


CONTOH :

Keratan 1

SEJARAH 21/2

KERJA KURSUS

Nama : ______________________________________________

Nombor Kad Pengenalan : ______________________________________________

Nama dan Alamat Sekolah : SMK Agama Johor Bahru

Jalan Anggerik 21, Taman Johor Johor
81100 Johor Bahru, Johor.

Tajuk Kerja Kursus : Sejarah Diri dan Keluarga

Nama Guru Sejarah : ______________________________________________

Skor :

Elemen

Markah

Elemen 1 Mengumpul Fakta Sejarah


Elemen 2 Merekod Fakta Sejarah


Elemen 3 Penerapan Unsur Patriotisme


Jumlah Markah


Kod


Tahap Pencapaian


Tandatangan guru,

____________________

Keratan 2

Bil.

Butir-butir

Muka surat

1.

Tajuk

(i)

2.

Isi Kandungan

(ii)

3.

1.0 - Penghargaan

(iii)

4.

2.0 - Objektif Kajian

(iv)

5.

3.0 - Kaedah Kajian

(v)

6

4.0 - Laporan Kajian

4.1 - Salasilah keluarga

4.2 - Perkembangan diri dan keluarga

4.3 - Tokoh dalam keluarga

4.4 - Peristiwa bersejarah dalam keluarga

(mula dengan nombor 1)

7.

5.0 - Rumusan


8.

6.0 - Lampiran


9.

7.0 - Rujukan


10.

8.0 - Esei



Keratan 3

2.0 OBJEKTIF KAJIAN

Kajian yang dibuat oleh saya untuk menyediakan folio Sejarah ini mempunyai beberapa

objektif seperti yang berikut:

a) Saya dapat mengenali dan memahami asal usul keluarga saya

b) b) Saya boleh menghubung kait dan membentuk salasilah keluarga saya bermula dari datuk dan nenek saya sehingga kepada generasi saya

c) c) . Saya dapat mengenali dan memahami dengan lebih dekat setiap anggota keluarga saya

d) Saya boleh berasa bangga dan sayang kepada keluarga saya atas segala kemajuan yang dicapai oleh keluarga saya

e) e). Saya dapat menguasai kemahiran mencari, mengumpul, merekod dan menganalisis maklumat tentang keluarga saya


Keratan 4


3.0 KAEDAH KAJIAN


Kaedah-kaedah kajian salasilah keluarga yang saya gunakan adalah seperti berikut:

a) Kaedah temuramah

Saya telah menemuramah orang sumber yang merupakan ibu bapa saya bagi mengetahui dengan lebih lanjut beberapa peristiwa sama ada melalui penglibatan mereka secara langsung dalam peristiwa itu atau sekadar menyaksikannya.


b) Kaedah pemerhatian

Saya melihat dan mengkaji perkembangan orang sumber iaitu ibu bapa saya dari segi aktiviti yang mereka lakukan, hobi dan tingkah laku mereka.


c) Kaedah analisis dokumen

Saya melihat dan mengambil maklumat daripada buku catatan harian ibu bapa saya, dokumen-dokumen penting yang disimpan oleh ibu bapa dan mengumpul beberapa gambar dari album keluarga.


Keratan 5



Contoh-contoh Carta Keluarga yang boleh anda jadikan sebagai rujukan :-




Keratan 6

Di bawah Perkembangan Diri dan Keluarga, anda boleh menyenaraikan kesemua maklumat tentang biodata anda dan ahli keluarga anda seperti di bawah :-

Bapa

§ Nama

§ Umur

§ Tarikh Lahir

§ Tempat Lahir

§ Alamat

§ No. Telefon

§ Pekerjaan

§ Hobi

§ Makanan/Minuman kegemaran

§ Warna kegemaran

§ Rancangan kegemaran

§ Buku kegemaran

§ Haiwan kegemaran


Bapa

§ Nama

§ Umur

§ Tarikh Lahir

§ Tempat Lahir

§ Alamat

§ No. Telefon

§ Pekerjaan

§ Hobi

§ Makanan/Minuman kegemaran

§ Warna kegemaran

§ Rancangan kegemaran

§ Buku kegemaran

§ Haiwan kegemaran

Abang (jika ada)

§ Nama

§ Umur

§ Tarikh Lahir

§ Tempat Lahir

§ Alamat

§ No. Telefon

§ Pekerjaan / Cita-cita

§ Hobi

§ Makanan/Minuman kegemaran

§ Warna kegemaran

§ Rancangan kegemaran

§ Haiwan kegemaran


Kakak (jika ada)

§ Nama

§ Umur

§ Tarikh Lahir

§ Tempat Lahir

§ Alamat

§ No. Telefon

§ Pekerjaan / Cita-cita

§ Hobi

§ Makanan/Minuman kegemaran

§ Warna kegemaran

§ Rancangan kegemaran

§ Haiwan kegemaran

Adik Lelaki/Perempuan (jika ada)

§ Nama

§ Umur

§ Tarikh Lahir

§ Tempat Lahir

§ Alamat

§ No. Telefon

§ Cita-cita

§ Hobi

§ Makanan/Minuman kegemaran

§ Warna kegemaran

§ Rancangan kegemaran

§ Haiwan kegemaran


Saya

§ Nama

§ Umur

§ Tarikh Lahir

§ Tempat Lahir

§ Alamat

§ No. Telefon

§ Sekolah Rendah

§ Sekolah Menengah

§ Cita-cita

§ Hobi

§ Makanan/Minuman kegemaran

§ Warna kegemaran

§ Rancangan/Filem/Drama kegemaran

§ Haiwan kegemaran

§ Tempat kegemaran

§ Laman Web kegemaran

§ Subjek kegemaran

§ Guru kegemaran

§ Kawan-kawan karib



Keratan 7

5.0 RUMUSAN

Sesungguhnya dengan membuat kajian ini saya telah memperolehi pelbagai info mengenai sejarah diri dan keluarga saya yang selama ini belum pernah saya ketahuinya. Melalui kajian ini, saya dapat mengetahui asal-usul dan salasilah keluarga saya yang seterusnya membantu saya mengetahui dengan lebih mendalam tentang sejarah-sejarah yang berlaku dalam keluarga saya.

Selepas penyempurnaan kajian ini, saya juga dapat mengenali ahli keluarga dan saudara-mara dengan lebih rapat lagi. Ini dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan dan hubungan silaturahim yang sedia terjalin. Perasaan cinta dan bangga juga dapat dipupuk terhadap ahli keluarga setelah membuat kajian ini. Perasaan ini akan lebih mendekatkan lagi ahli keluarga antara satu sama lain.

Kajian ini juga telah membolehkan saya menguasai kemahiran yang berguna. Antara kemahiran tersebut ialah kemahiran mencari, mengumpul, dan menganalisis maklumat dan data mengenai salasilah keluarga saya. Diharapkan rakan-rakan yang lain turut memanfaatkan kebaikan-kebaikan yang saya alami dalam melaksanakan Kerja Kursus Sejarah Tingkatan 1 ini.


Nama:

Tingkatan :

Tugasan semasa cuti 2 minggu ini, anak-anak didik cikgu hanya perlu mengumpulkan bahan bukti untuk lampiran iaitu :

1. Surat beranak sendiri, ibu dan bapa 2. Kad pengenalan sendiri, ibu dan bapa

3. Sijil nikah ibu bapa
4. Sijil-sijil penghargaan yang pernah anak-anak terima di sekolah rendah
5. Gambar-gambar ahli keluarga
6. Gambar peristiwa penting yang memberi makna dalam keluarga
( contohnya hari raya, perkahwinan keluarga, percutian atau saat-saat gembira bersama
keluarga )
7. Gambar tokoh keluarga dan sedikit huraian diri dan pencapaian tokoh yang boleh dicontohi.
8. Biodata diri dan keluarga ( nama penuh, tarikh lahir dan salasilah keluarga )

Pastikan anak-anak didik pulang semula ke sekolah dengan bahan-bahan di atas dan bawa juga bahan untuk buku skrap/folio yang secukupnya.


168 ulasan:

  1. cikgu,saya izzah islah bte muslim dari smk seksyen 10 kota damansara.i hope cikgu dpt ajr saya folio ini dgn baik. okayy!!:D

    BalasPadam
  2. slm cikgu,sya nk tnye klau dlm lampiran nie,kite kena lampirkn fotostat i/c dgn surat beranak ke?
    hope cikgu jwb.TQ.:D

    BalasPadam
  3. saya tidak tahu nak buat lampiran

    BalasPadam
  4. assalammualaikum anak-anak didik cikgu dan izzah islah, terima kasih atas kunjungan ke blog cikgu...semoga maklumat di atas dapat membantu anak-anak menyiapkan folio sejarah. lampiran bermakna anda sertakan salinan fotostat dokumen yang cikgu sebutkan di atas. semuanya akan diletakkan pada bahagian akhir folio anak-anak yang dinamakan Lampiran atau bahan sokongan folio.

    BalasPadam
  5. assalamualaikum cikgu saya tidak tahu macam mana nak buat folio sejarah tentang sejarah keluarga boleh tak cikgu tolong

    BalasPadam
  6. cikgu saya sekolah lain lah boleh tengok kan.......?????

    BalasPadam
  7. Assalammualaikum.... anak-anak didik cikgu, semua yang berhajat untuk membuat rujukan bagi menyiapkan folio Sejarah, amat cikgu alu-alukan....selamat belajar :)

    BalasPadam
  8. Cikgu, Kalo Sumber kajian tu cam mne??

    BalasPadam
  9. cikgu terima kasih,saya ialah murid Johor Bahru, cikgu saya tak cakap dengan kami how do done kerja ini..tetapi cikgu saya nak kita hanta pada minggu ini..blog ini tolong saya banyak!!terima kasih!

    BalasPadam
  10. ASKUM, CIKGU YG SALASILAH KLUARGA TU KNA BUAT DRI ATUK & NENEK KE... SYA X THU LA

    BalasPadam
  11. cikgu , tolong saya !

    BalasPadam
  12. asalamualaikum cikgu kalau nak buat perkembangan macam mana?

    BalasPadam
  13. cikgu. saya tak tahu mcm mana nak buat lampiran, rujukan dan esei laa.

    BalasPadam
  14. cikgu,saya nur alia dari smk subang bestari nak tnye .. elemen 3 tak ade ke ??

    BalasPadam
  15. ASSALAMUALAIKUM,CIKGU SAYA RAUDAH INGIN BERTANYA BAGAIMANAKAH MEMBUAT PERISTIWA BERSEJARAH ITU CIKGU...SAYA TIDAK BERAPA FAHAM LAH DI BAHAGIAN SITU

    BalasPadam
  16. Assalammualaikum dan salam satu Malaysia anak-anak sekalian... cikgu mohon agar anak-anak menuliskan nama penuh anak-anak apabila mengajukan soalan. Sertakan alamat email anak-anak bagi memudahkan cikgu menjawab soalan dan melampirkan bahan. Terima kasih atas kunjungan anak-anak ke blog cikgu :)... Selamat belajar !!

    BalasPadam
  17. Cikgu latifah. terima kasih bagi panduan kepada saya. Ini tahun pertama saya mengajar sejarah tingkatan satu. Berbelas tahun saya mengajar math dan add math tetapi tahun ini saya di sekolah baru saya di beri kepercayaan mengajar sejarah. Seronok rasanye tetapi saya tidak pandai nak buat kerja kursus ni sebab tiada siapa yang beri panduan. InsyaALLAH ilmu yang cikgu beri saya mohon kongsi untuk anak murid saya. Terima kasih

    BalasPadam
  18. http://www.facebook.com/profile.php?id=100001787298021

    nama: NURSYAMIMI AMEERA BT. SABRI

    add saye...;)

    BalasPadam
  19. tenkkyu ckgu Latifah atas your help. Saya saaaaaaayangggg chekgu. Laapchooo <3

    BalasPadam
  20. Nama saya Arif & email saye adalah nio369@gmail.com.Bagaimanakah cara membuat pengenalan dlm projek ni?Saye ni bukannye pandai buat projek cam ni sbb biasanye saye buat dlm group.
    Saye harap cikgu boleh memberi tunjuk ajar kepada saye

    BalasPadam
  21. cikgu sekolah lain boleh tengok kan
    saya dari ipoh :)

    BalasPadam
  22. salam...cikgu mcm mne nk wat folio psl tokoh keluarga???

    BalasPadam
  23. Salam.. Cikgu Latifah , sye nk tanye , di sek0lah saye ade buat f0li0 ni.. bt0l2 sme..
    sye x fhm jugak la nk wt mcm mne ..?
    leh cikgu ajr kn sye..

    BalasPadam
  24. cikgu latifah macam mana nak buat esei tjuk menyayangi diri dan keluarga . cikgu juga boleh add saya di facebook 'praga sugu' harap cikgu message saya di facebook dan add saya terima kasih cikgu

    BalasPadam
  25. Assalam...saya ingin bertanya.. adakah saya perlu buat huraian untuk tokoh keluarga dan peristiwa bersejarah?

    BalasPadam
  26. cikgu,, saya tidak tahu untuk membuat elemen 3 ! apakah isi2 yang penting untuk elemen 3 ??

    BalasPadam
  27. trima kasih ckgu atas rujukan diatas

    BalasPadam
  28. Cikgu...kena juga ke ambil datuk & nenek???

    BalasPadam
  29. salam,CIKGU... saya nk tanya sedikit, tokoh keluarga tu kna pilih salah seorang ke...

    BalasPadam
  30. Trima kaseh... :)

    BalasPadam
  31. Assalammualaikum cikgu...saya suliana, saya hendak bertanya satu soalan.Adakah tokoh keluarga itu kena pilih salah seorang seperti ibu atau ayah.saya harap cikgu boleh terangkan kepada saya.

    BalasPadam
  32. Cikgu, sejarah folio kita kena buat karangan dalam elemen 3!!Tajuk karanagn kita ialah "Bagaimanakah ko-kurikulum sekolah yang dilaksanakan dapat menerapkan perpaduan dalam kalangan pelajar".Saya tak tahu kena buat macam mana!!Cikgu tolong!!15 Julai kita mesti hantar!!

    BalasPadam
  33. Suliana, terima kasih dengan soalan suliana. Untuk tokoh keluarga , suliana boleh piliha salah seorang ahli keluarga rapat ( ibu, bapa, kakak, abang, makcik, pakcik ) yang ada pencapaian tertentu yang membanggakan keluarga. karangan mestilah membincangkan tentang pencapaian tokoh, keistimewaan sikap dan sifat dan sentuh biodata juga. terima kasih.

    BalasPadam
  34. tq,,,
    cikgu latifah yg cute...

    BalasPadam
  35. tq,,
    cikgu latiffah,,
    =)

    BalasPadam
  36. erm..cikgu latifah..sye dri smk puteri wilayah..kalao x taw never mind..x penting..nme sye dayah..nk tnye..niy yng nk wt keje khusus niyy kene photostate ic je an..dan tulis nme orng yng kite temu bual tu an cikgu....

    BalasPadam
  37. cikgu,

    kerja kursus sejarah ni kena buat dlm komputer atau tulisan tangan???

    BalasPadam
  38. salam... dayah dan hafiz, betul tu nama orang yang ditemubual aje.
    tulis tangan atau komputer tu, kena tanya cikgu yang ajar. sebenarnya kedua-duanya boleh...

    BalasPadam
  39. as'kum cikgu,
    sy dari SMK Seri keramat... contoh kerja kursus ni dpt membantu sy utk mmbuat folio sejarah. time kaseh

    BalasPadam
  40. terima kasih cikgu. tetapi bagaimana buat carta keluarga??

    BalasPadam
  41. Thank you for giving the tips how to do the folio sejarah...

    BalasPadam
  42. salam.. cikgu..


    saya nur adilah, macam mane nk
    buat ayat penghargaan.. saya tak reti la..hehe

    BalasPadam
  43. cikgu . saya murid dari skola menengah di cheras .
    saya skrg sdg menjalankn tugas utk membuat folio sjarah ini . saya dh hampir siap . tetapi saya tidak tahu nk membuat lampiran . boleh cikgu beri tunjuk ajar ... -terima kasih-

    -1998-

    BalasPadam
  44. cikgu saya x tahu nak buat lampiran larh cikgu
    help me!!!

    BalasPadam
  45. asalamualaikum ckgu.......ckgu sya nak tnya macm mna nk buat lampiran?......

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum Cikgu ,
    walaupun saya bkn ank murid cikgu tapi saya bangga dgn cikgu. Untung ank murid yg mndpt cikgu. Saya nak ucapkan terima kasih sbb cikgu saye dpt menyiapkan Folio ini ..

    Cume saya tak tahu nak buad esei , b0le cikgu terangkan ??

    BalasPadam
  47. cikgu,sy dri k.terengganu.sy nk
    tnye cikgu....kalau nak buat biodata nenek,datuk sy yang dah meninggal tapi xnk letak makanan n
    minuman kegemaran sbb x thu xpe x?

    BalasPadam
  48. Assalamualaikum cikgu ,
    Saya nak ucapkan Terima Kasih bnyk2 kt cikgu ,
    Disebabkn cikgu sye dpt menyiapkan tugasan yg dberi 0leh guru saya .. Walaupun cikgu tak mengajar saya,saya akn anggap cikgu ajar saya ..

    Saye nak tnye ttg Esei , macam mne nak buad ye cikgu ??

    BalasPadam
  49. maafkan saya cikgu, boleh berikan saya penjelasan sedikit untuk maklumat yang cikgu berikan?

    BalasPadam
  50. cara di atas itu amat berkesan lh cikgu. saya ingin mengucapkan trima kasih byk2 kat ckgu ya! :)

    BalasPadam
  51. Cikgu, name saya Trisya. saya ade masalah nie...
    Esei mane cikgu? tu jew masalah saya, esi saya tak siap lg. tak thu nak buat camne.. TOLOOONNNGGG!!!!

    BalasPadam
  52. menarikla...terima kasihla cikgu sebab dah tunjuk ajar cara2 nak buat kerja kursus sejarah..thanks banyak2...

    BalasPadam
  53. sya murid 1 sigma dri smktm igin menyanyakan 1 soalan...bagaimanakan hendak membuat esei dan mcm mne nk bt elemen 1....sye x paham

    BalasPadam
  54. salam cikgu,
    saya tak pandai nk buat sejarah diri dan keluarga.
    harap cigu dapat tolong.
    tima kasih cikgu

    BalasPadam
  55. assalammualaikum cikgu...
    sye dri kluang...
    cikgu bley sye tnye x???
    kalo biodata ibu bapa kene buat dlm point ke atau esei????

    BalasPadam
  56. cikgu..sye nk tnye..bgaimana hendak membuat rujukan??

    BalasPadam
  57. boleh sy tny,
    hrp bls dgn cepat..laman web ini mmg berguna bg sy.. :D tp, kalau cg sy mntk tokoh dlm keluarga
    *pendidikan *kebajikan *pekerjaan *anugerah/pingat
    jd,sy nk letak semua gmbr,sijil di bhgian tokoh itu k atau di bhgian lampiran??? tolonggglah saya :'(

    BalasPadam
  58. thanks teacher.....

    BalasPadam
  59. mcam mna nak buadd foLiO sejarah niee cikgu latifah ..
    ! hope cikgu baLas !

    BalasPadam
  60. slam....ckgu sye madi.dri aloq staq..
    ckg mmg hbt la blog ckgu..

    BalasPadam
  61. assalammualaikum... terima kasih kepada para pengunjung blog cikgu, untuk maklumat selanjutnya tolong sertakan email anda untuk memudahkan cikgu menghubungi anda. Terima kasih :)

    BalasPadam
  62. SALAM............. SMARTZ....

    BalasPadam
  63. tq for this info cikgu latifah!!
    tq again !!!
    ^_^

    BalasPadam
  64. ckg sy dr smkagm kual lumpur sy tidk thu bgimn nk buat lampran..ckg bley tlog sy x???

    BalasPadam
  65. ckg tloglah sy...!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  66. askum cikgu,saya nk ucpkn trima kasih kpd cikgu kerana mmberi sedikit tunjuk ajar tntg kerja kusus sejarah...kini saya dpt menyiapkn folio saya dgn sempurna....:D(AMELIA DRI SMK SERI ALAM 2:JB)

    BalasPadam
  67. sya fatin dri smk saujana impian kajang, fatin_zulaikha.ika98@yahoo.com, ermm saya x tahu apa kaitan unsur patriotisme dalam esei, ibubapa saya tidak mahu memberikan kerjasama dgn saya yg part surat2 nikah lah sijil lahir lah. bgi mereka itu sgt sulit.add.. ermm kan cikgu ade cakap fasal kandungan tu kne mula dripada nombor satu? mcm mne cikgu? maaf tnye bnyk hmmmm..:)

    BalasPadam
  68. cik gu kalau nak photostate sijil lahir adik beradik tu kena smua ke cikgu???

    BalasPadam
  69. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  70. Cikgu dapati ramai anak-anak pelajar yang kurang faham bagaimana untuk membuat esei peristiwa bermakna, lampiran dan tokoh keluarga.

    Baiklah , untuk peristiwa bermakna... anak-anak boleh pilih mana-mana satu aktiviti bersama-sama keluarga yang anak-anak rasakan seronok dan sukar dilupakan atau sedih yang sukar dilupakan... contohnya, perkahwinan kakak@abang, hari raya, percutian keluarga ataupun kematian. sebenarnya banyak lagi, asalkan peristiwa itu memberi makna untuk anak-anak semua boleh digunakan.

    Lampiran pula... semua dokumen yang sesuai seperti sijil sekolah, gambar-gambar percutian dan sumber yang dirujuk.

    Tokoh keluarga... pilih salah seorang ahli keluarga ( ibu, bapa, kakak, abang, makcik, pakcik, datuk, nenek ) yang mempunyai kelebihan atau istimewa dalam bidang tertentu, menjadi contoh dalam keluarga. Mungkin pendidikan yang tinggi, kerjaya yang baik, atau sifat terpuji.

    Baiklah, anak-anak semua... cikgu harap penerangan ini dapat membantu semua... Selamat belajar!!

    BalasPadam
  71. Assalammualaikum dan salam satu Malaysia
    Terima kasih atas kunjungan anak-anak didik semua, maaf kepada yang bertanya tetapi tidak menyertakan nama atau alamat email.... susah sikit cikgu nak bagi maklum balas.

    Kelly Tan : carta keluarga tu, Kelly boleh buat macam contoh yang cikgu beri... cari family tree di internet, atau buat seperti carta organisasi sahaja. mula dari datuk nenek atau ibu bapa pun boleh... :)

    fatin zulaikha : pertanyaan anda cikgu balas di alamat email anda ye!

    BalasPadam
  72. cikgu nasib baik info kerja khusus ni hampir sama dengan tajuk folio saya. terima kasih cikgu :)

    anis, kajang.

    BalasPadam
  73. assalamualaikum cikgu. nama saya nazri. saya nak tanya sket. yang esei tu bukan ke tajuknya 'institusi kekeluargaan dapat memupuk semangat cintakan negara'? dan bole bagi contoh sket bgi membuat esei itu? harap cikgu dapat mengajar saya. terima kasih.

    BalasPadam
  74. terima kasih cikgu..akhirnya,bleh lh sy buat kerja kursus ni berpandukan info yang cikgu bg..alhamdulillah..=)

    BalasPadam
  75. assalamualaikum cikgu,kerja khusus yang ini adakah sama dengan tahun 2011 nie?

    BalasPadam
  76. cikgu,tajuk saya dengan tajuk ini mmg sama pon..tapi..bahan die same ker dengan bahan form 1 2011??

    BalasPadam
  77. muhamad irfan bin hassan nusi14 Ogos 2011 12:34 PG

    cikgu, ni irfan 1 othman. macam mane nak wat essei. bleh bagi contoh atau pendahuluan

    BalasPadam
  78. Assalammualaikum... Ain Natasha : untuk pengetahuan Ain Natasha semua format kerja kursus ini sama tak kira tahun bila. yang menjadikannya berbeza adalah bagaimana cara kita menyusun bahan dan tipa keluarga sememangnya berbeza.

    Irfan : esei yang mana satu irfan tengah buat? Peristiwa bermakna ke? Kalau peristiwa bermakna, pilih satu peristiwa yang paling sukar dilupakan sama ada suka atau sedih. jelaskan kenapa peristiwa itu amat bermakna dalam hidup anda. sertakan gambar jika ada.

    BalasPadam
  79. saya pon nk bt gakkk!!

    BalasPadam
  80. salam ckgu......yang salasilah tu mesti ada sebelah bpa, mama n kluarga sndirikah??? i hope ckgu bls ..TQ...:D

    BalasPadam
  81. salam cikgu...saya keliru.cikgu saya suruh buat istilah sejarah dalam kerja kursus ini.tapi saya tak tahu.boleh cikgu bantu saya?????

    BalasPadam
  82. assalammualaikum cikgu, saya izzat dari smk saint thomas kuantan. cikgu bagaimanakah susunan bagi kertas2 yang diberi ?????????? :)

    BalasPadam
  83. aslkm cikgu, camne nk buat esei

    BalasPadam
  84. salam cikgu

    BalasPadam
  85. Assalamualaikum cikgu .. saya Muhammad Faiz dari Sekolah Agama Menengah Bestari, USJ5 Subang Jaya .. nak tanya , rujukan dengan Elemen 1 sama ye ? cikgu jawab ea ? syukran ..

    BalasPadam
  86. THANKS CIKGU LATIFAH....

    BalasPadam
  87. Cikgu boleh bagi contoh bagaimana buat ''Tokoh Keluarga'' pls tell me as soon as posible sebelum 22 ogos 2011 thx teacher

    BalasPadam
  88. asalammualaikum Muhammad Faiz Shafie.... terima kasih atas soalan anda. Elemen 1 merupakan pengumpulan bahan yang akan kita gunakan dalam menceritakan tentang keluarga... contohnya surat beranak, sijil nikah ibu bapa, salinan kad pengenalan. Manakala rujukan pula, merupakan sumber yang telah kita jadikan rujukan, mungkin majalah, akhbar dan buku. terima kasih

    BalasPadam
  89. Mohamad Izarul Hisham25 Ogos 2011 3:16 PG

    Assalamualaikum cikgu. Saya Mohamad Izarul Hisham dari SMK Tatau nak bertanya dengan cikgu tentang peristiwa bersejarah keluarga. Saya tak berapa reti nak buat peristiwa bersejarah tentang melawat/melancong,hari perkahwinan/ulang tahun, dan berpindah ke tempat lain. Boleh tak cikgu hantar contoh untuk ketiga-tiga soalan ini ke shobu98@yahoo.com.my. Terima kasih.

    BalasPadam
  90. terima kasih cikgu krna sudi brkongsi ilmu

    BalasPadam
  91. terima kaseh cikgu!C=

    BalasPadam
  92. aslm,saya amni dr tmn desa harmoni.. sye nak tnye peristiwa bersejarah tu kena ada berapa? email: amni_1103@hotmail.com

    BalasPadam
  93. Terima kasih sangat2 cikgu latifah :)

    BalasPadam
  94. Cantik lah Blog Ckgu ....
    Anyway.. terimakasih ats penerangan dan info tntang kerja kursus ini..
    TQ

    BalasPadam
  95. =) love it so much and much easier for me !
    ~ amyra ~

    BalasPadam
  96. cikgu saya dari sekolah lain boleh tengok kan?

    BalasPadam
  97. aslamualaaikum, trima kasih cikgu sbb bg rujukan ini...cikgu kmi ade bgitau gak ari 2..tpi lupe...last2,carik punya carik ade gak dlm blog cikgu....

    BalasPadam
  98. tq cikgu latifah I can doing my work

    BalasPadam
  99. hikhik :3 terima kasih cikgu latifah ^^ membantu sangat.

    BalasPadam
  100. Cikgu....
    nama saya Dalini
    dari sekolah SMKKGV, Seremban
    Terima Kasih..........
    sebab blog cikgu byk tolong sy!!

    BalasPadam
  101. tq cikgu latifah....

    BalasPadam
  102. Saya Lee Woon Siang dari SMK Chung Ching Raub,Pahang.Emak saya seorang india dan ayah saya seorang cina.Saya meminjam folio kawan saya pun tak berapa lengkap sebab itu saya mencari melalui internet.Terima Kasih Cikgu Latifah kerana mengajar saya buat folio Sejarah. ^-^

    BalasPadam
  103. terima kasih cikgu latifah.......sebab rujukan nie.....

    BalasPadam
  104. Perlukah sijil nikah ibu bapa disertakan sekali...tq..dripde pelajar SMK Ayer Keroh..

    BalasPadam
  105. THANKS FOR THE FOLIO
    IF THIS RUJUKAN DONT HAVE I WILL GONE .I SEARCH ALL READY.

    BalasPadam
  106. thanks 4 all of the information... ^_^

    BalasPadam
  107. terbaik la...saya suka dgn kerja awak..hehehe

    BalasPadam
  108. assalamualaikum cikgu ,,
    terima kasih banyak2 kerana blog cikgu ni banyak membantu saya .
    lagi satu ..saya suka ayat2 al-quran yang ada di atas tu . sungguh merdu lagu quran yang dibacanya ..

    BalasPadam
  109. rumusan yang bagus untuk saya !

    BalasPadam
  110. tme kseh ckgu

    BalasPadam
  111. asalamuaalaikum cikgu..
    terima kasih banyak2 kerana blog cikgu ni banyak membantu saya ..
    lagi satu ..saya suka ayat2 al-quran yang ada di atas tu . sungguh merdu lagu quran yang dibacanya ..tapi ada satu yang cikgu tertinggal , cikgu tak buat contoh tokoh dalam keluarga..

    BalasPadam
  112. budakksedanggblaja15 Disember 2011 10:18 PTG

    asalamualaikum cikgu..
    terima kasehh atass segalanya<3
    jasamu dikenang<3

    BalasPadam
  113. Cikgu! Terima kasih atas bantuan cikgu ! Saya Sarah Syahirah dari Sekolah Seni Johor Bahru!

    BalasPadam
  114. ain aqilah che husain22 Januari 2012 2:40 PG

    terima kasih cikgu latifah ...............sayyyyyyyyang cikgu

    BalasPadam
  115. hai cg saya dayasri reccah dri smk tun abd razak bagan datoh terima kasih 4 your tips 4 my folio

    BalasPadam
  116. terima kasih.............

    BalasPadam
  117. ALHAMDULILLAH. SAYA DAPT MENYIAP KERJA KURSUS INI DENGAN BAIK.TERIMA KASIH,CIKGU.....

    BalasPadam
  118. saya sangat suka laman ini

    BalasPadam
  119. TERIMA KASIH CIKGU,AKU SUDAH SIAP MEMBUAT FOLIO INI DENGAN CONTOH-CONTOH INI..

    BalasPadam
  120. tq bab bantu buat folio ini

    BalasPadam
  121. thx for the information... ^-^

    BalasPadam
  122. Good work....
    Keep it up

    BalasPadam
  123. Assalamualaikum...cikgu. Firstly saya nak ucapkan terima kasih kerana blog ni memberikan kefahaman dalam membantu anak saya menyiapkan folio beliau. Saya inginkan kepastian adakah format folio ini sama utk semua sekolah? Bimbang jika tersasar dari yang diinginkan oleh guru beliau. terima kasih

    BalasPadam
  124. Assalamualaikum...cikgu. Firstly saya nak ucapkan terima kasih kerana blog ni memberikan kefahaman dalam membantu anak saya menyiapkan folio beliau. Saya inginkan kepastian adakah format folio ini sama utk semua sekolah? Bimbang jika tersasar dari yang diinginkan oleh guru beliau. terima kasih

    BalasPadam
  125. tq... for the information that make me easy to finish

    BalasPadam
  126. THANK U TEACHER...I CAN DO MY FOLIO WITH THIS INFORMATIONS...

    BalasPadam
  127. terine kaseh cikgu
    disebabkan penerangan2 yg cikgu bgi,
    senang sikit kerje nk wat folio ni
    ~nur_fazreenazman@yahoo.com~
    ~smk kuala kubu bharu, hulu selangor~

    BalasPadam
  128. Assalamualaikum cikgu,terime kasih atas informasi kerja kursus tu ye ;)Lebih senang daripde berfikir.bagus merujuk nota tu C:

    BalasPadam
  129. cikgu kesimpulan tu sama dengan rumusan ke??
    tapi t.kasih cikgu sbb ckgu dh terangkan dengan jelas kepada saya dan org lain!!!:D

    BalasPadam
  130. selamat sejahtera cikgu,macam mana nak buat perkembangan????

    BalasPadam
  131. Assalamualaikum cikgu,saya Nur Izzah BT Ahmad Hilmi dari SMKS seksyen 7.Nk tanye ,cikgu x de ke contoh rujukan ???

    BalasPadam
  132. saye suke dengan laman web ni..kerana bnyak membantu saye dlm kerja khusus folio ini...tq...:)

    BalasPadam
  133. choong ming hung31 Mac 2012 5:09 PG

    good...

    BalasPadam
  134. Salam , Esei tu wajib buat ke?
    Sbb , C. Sejarah saya takde suruh pun.

    Umm..

    BalasPadam
  135. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  136. salam , saya izzah . esei tu buat dalam perenggan ke atau tak ?

    BalasPadam
  137. best!asal pigi pusat akses sekolah mesti buka cikgu latifah punya.disini dapatlah saya cara-cara membuat folio sejarah.apabila saya buka cikgu latifah punya ni,saya selalu main ikan-ikan.

    BalasPadam
  138. salam,hye cikgu ne ainaa,dari smk seri iskandar....cikgu,tolong tuliskan contoh karangan tokoh dalam kluarga

    BalasPadam
  139. terima kasih cekgu Latifah...dengan contoh folio sejarah diri dan keluarga cekgu.. saya dapat membuat folio dengan lebih baik... :)

    from : shafinaz & fara ...

    BalasPadam
  140. dari hamba allah13 Mei 2012 8:15 PG

    Alhamdulillah..... Akhirnya siap jugk folio saya ni. Cikgu latifah saya nk ucap kn tema kaseh bnyk2 kalu bleh lagi bnyk cikgu :-)

    BalasPadam
  141. Selamat hari guru dan....cikgu saya suka ikan! OAO

    BalasPadam
  142. terima kasih .kerana tolong saya untuk membuat folio sejarah .saya ucapkan ribuan terimah kasih (^.^) saya dari kluang johor 86000 from TP

    BalasPadam
  143. assalamualaikum...cikgu.
    saya mengucapkan terima kasih kpd cikgu kerana saya dapat menyiapkan folio saya...t.q!!!!!

    BalasPadam
  144. terbaik!!!

    BalasPadam
  145. CIKGU SAYA INGIN MENGUCAPKAN TERMA KASIH KERANA BLOG INI BANYAK MEMBANTU SAYA DALAM KERJA FOLIO SAYA.....TQ...

    BalasPadam
  146. trime kaseh cekgu,,,,, :)

    BalasPadam
  147. Thanks ats panduan yg cikgu beri walaupun saya dri skola lain

    BalasPadam
  148. terima kasihla kerana tlg saye membuat folio , adanye bende nie senang sikit nak buat / siapkan folio saya . thanks lah yer :)

    BalasPadam
  149. cikgu,, tq ye..

    BalasPadam
  150. terima kasih cikgu...

    BalasPadam
  151. TERIMA KASIH CIKGU.TANPA BLOG CIKGU NI SAYA X TAHU LARH NAK WAT APE.


    DARI NURULHUDA
    SMK GELANG PATAH

    BalasPadam
  152. ASSLM,CIKGU
    SAYA NURULHUDA DARI SMK GELANG PATAH

    SAYA NAK UCAPKAN BERIBU-RIBU JUTAAN TERIMA KASIH.TANPA BLOG CIKGU NI X TAHU LARH SAYA MACAM MANER NAK BUAT KERJA KURSUS SAYA NI.SAYA TERHUTANG BUDI TERHADAP CIKGU.SEKALI LAGI SAYA UCAPKAN TERIMA KASIH TERHADAP CIKGU.

    THANK YOU CIKGU.I LOVE YOU SO MUCH

    BalasPadam
  153. terima ksh ckgu krna mgjar saya buat folio ini...saya syg cigu latifah

    BalasPadam
  154. as'kum cikgu.blog cikgu ini amat membantu saya untuk menyiapkan folio ini.thank you..

    ni name fb saya are mira.cikgu add la saya.

    BalasPadam
  155. thanks cikgu ......................love you so much

    BalasPadam
  156. contoh esei tade ke ?

    BalasPadam
  157. assalamualaikum ..saye ain...cikgu..esei tu mmg kena buat ke??

    BalasPadam
  158. terima kasih ya.Dengan ini kerja saya akan jadi lebih mudah :)

    BalasPadam
  159. terima kasih.Dengan ini semua kerja saya akan jadi lebih mudah

    BalasPadam
  160. Terima kasih cikgu latifah

    BalasPadam