Khamis, 11 Mac 2010

NOTA NOVEL KOMSAS TINGKATAN 1 (ISTANA MENANTI)

SINOPSIS KESELURUHAN


Mengisahkan tiga orang sahabat yang amat berminat dalam mengkaji sejarah bersepakat untuk menjejak sebuah istana lama di puncak Gunung Datuk. Fadhil, Ah seng dan Ramasamy mengunjungi Tuk Ngah yang menjadi pakar rujuk peristiwa bersejarah tentang kaitan Istana Menanti dengan sejarah penting beberapa kerajaan Melayu Melaka dan juga sejarah pejuang tanah air menentang penjajah. Menurut Tuk Ngah, Kewujudan Istana menanti berkait rapat dengan kedatangan orang Minangkabau ke tanah melayu, Raja Melewar menjadi pemerintah yang pertama bersemayam di istana tersebut. Tuk Ngah juga bercerita tentang asal usul nama rembau dan Sungai Ujung menjadikan remaja bertig aitu semakin teruj ahendak menyiasat istana lama tersebut. Pda hari yang sesuai bertemankan Tuk Ngah, tiga bersahabat itu menunjukkan kegigihan mereka mengatasi halangan menawan puncak Gunung datuk dan melihat sendiri keistimewaan Istana Menanti. Semasa dalam perjalanan menuju ke puncak itulah Tuk Ngah bercerita tentang sejarah pembukaan negeri Melaka oleh Paremeswara. Mereka jug asinggah sebentar di jeram Lubuk Petai yang dikatakan tempat bersiram Raja Melewar dan Sultan Mahmud. Tuk Ngah sempat memberi nasihat kepada anak remaj aitu supaya menjaga tingkah laku semasa menuju ke puncak gunung demi menjaga keselamatan bersama-sama. Apabila sampai ke puncak gunung dan melihat rekabentuk istana yang dikatakan berpuaka itu, Tuk Ngah bercerita pula tentang bentuk bumbungnya yang kelihatan seperti tanduk kerbau itu. Menurut Tuk Ngah, bentuk itu sempena memperingati kemenangan seorang raja Minangkabau yang menang dalam perlawanan kerbau. Tuk Ngah tidak masuk bersama-sama ke dalam istana kerana ingin berehat di luar istana. Mereka bertig amasuk dan melihat keunikan senibina istana lama tersebut. Tiba-tiba merek aterkunci dari dalam. Mereka mencar-cari jalan keluar namun tidak berjumpa. Fadhil cuba mengetuk-ngetuk lantai, lalu terjumpa pintu terowong bawah tanah yang gelap dan berbau hapak.Merek acuba masuk tetapi gagal kerana terlalu gelap dan tidak tahu berapa jauhnya terowong itu. Merek akemudian terserempak dengan seorang pemuda dari UPM yang sudah keletihan juga terperangkap dalam terowong tersebut. Ah Seng terasaingin membuang air besar. Dia masuk ke dalam terowong lalu ditangkap oleh sekumpulan penjenayah. Penjenayah tersebut sedang menggali tanah di dalam terowong itu kerana mencari harta yang mereka simpan semasa mereka berjuang dahulu. Mereka menggelarkan diri mereka sebagai pejuang kebebasan. Akhirnya Fadhil, Ramasamy dan hairil jug amenjadi mangsa dikerah menggali tanah untuk mendapatkan harta tersebut. Setelah harta tersebut ditemui, mereka segera meninggalkan terowong. Dalam pada itu ibu bapa remaja tersebut telah berpakat mencari mrereka dan membuat laporan kepada pihak polis. Mereka beramai-ramai mendaki Gunung Datuk, namun gagal menemui remaja tersebut. Tuk Ngah yang bersembunyi dari penglihatan penjenayah itu muncul lalu memberitahu perkara sebenar. Pihak polos berjaya memerangkap penjenayah tersebut. Remaja bertiga itu juga selamat ditemui. Mereka digelar sebagai wira kampung dalam suatu majlis meraikan keberanian dan kegigihan mereka menempuh cabaran sehingga membantu pihak polis menangkap penjenayah negara tersebut.

92 ulasan:

  1. Terima kasih atas nota yang telah diberikan. Ternyata nota yang cikgu beri banyak membantu saya dalam menganalisis novel ini. terima kasih.

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  3. BDk smk Bandar Putra^^ 1 rk224 Januari 2011 7:56 PG

    trimas bnyk membantu utk menyiapkn ker rumah .
    trima kasih skalai lg . :)

    BalasPadam
  4. terima kasih krane mm bntu saye mmbuat folio
    (tingkatan 1)

    BalasPadam
  5. terima kasih....:D dengan ini senang saya buat kerja skolah...

    BalasPadam
  6. sya mahukan nota tema dan persoalan, latar, watak dan perwatakan, nilai dan pengajaran. terima kasih

    BalasPadam
  7. terima kasih:D

    BalasPadam
  8. n_n thnx this is the best synopsys that i've seen !!!

    BalasPadam
  9. trima kasih..:D

    BalasPadam
  10. trima kasih...dpt la sya buat ujian nanti dengn baik...

    BalasPadam
  11. chelsea bulan6 Mac 2011 3:46 PTG

    cikgu, kenapa novel ini tidak diberi perwatakan, nilai, tema, pengajaran dan sebagainya? novel yang lain ada.

    BalasPadam
  12. trima kasih coz benda ni banyak bantu saya dlm menyiapkn folio saya.....(tingkatan 1)

    BalasPadam
  13. TRMA KSH YER CKGU.............TNPA NTA NIE SYA MNGKIN X DPT C'APKAN KJA UMA KMSS SYA NIE...........TPI SYA BLM C'AP SPNHNYA....... .BLH CKGU TLNG BERIKAN SYA APA HRAIAN TNTNG PERSOALAN INI..............
    >RAKYAT TEMPATAN YANG BERIDEOLOGI KOMUNIS?????????

    BalasPadam
  14. cikgu, saya mhukan teknik plot-monolog luaran...

    BalasPadam
  15. Shadi-hero-KAA8 April 2011 8:46 PG

    This blog helped me a lot and it is a good reference for students

    BalasPadam
  16. trima kasiiiiiiiiiiih.......

    BalasPadam
  17. dengan ini kerja saya menjadi mudah n_n

    BalasPadam
  18. mana nilai murni dan pengajaranya cikgu,,saya nak nilai dan pengajaranya,,kerana saya yakin ia masuk dlm exam,,trimass

    BalasPadam
  19. thx bnyk2 ya cikgu ~ ini amat berguna utk revisi sye ~ ^^ thx bnyk2 ~ :P

    BalasPadam
  20. thx cikgu~

    BalasPadam
  21. thank's for you........

    BalasPadam
  22. terbaek................!!!!!!!!

    BalasPadam
  23. Terima kasih ya, cikgu ..walaupun saya tidak mengenal cikgu tetapi saya suka apa yng cikgu tulis kan di blog ini ..Dan saya juga suka mendengar LIsten to al-quran ...

    BalasPadam
  24. terima kasih cikgu...
    dgn n0ta ini saye lebih faham tentang cite itu...
    x pyh la pening2 kn???

    BalasPadam
  25. asssalamualaikum....nota ni sangat bagus cikgu terima kasih ^_^

    BalasPadam
  26. lulus bm kertas 2 pmr sya ckgu. hehe :)
    thanks a lot ckgu :)

    BalasPadam
  27. terima kasih cikgu..nota ini banyak memberi manfaat kepada saya.

    BalasPadam
  28. hehehe..... mmg t'baeklah lah..... sya ska cikgu......

    BalasPadam
  29. istana menanti sangat menarik

    BalasPadam
  30. istana menanti boleh mengajar kita nama saya nur haziqah binti azman tingkatan 1 smktsk

    BalasPadam
  31. istana menanti

    BalasPadam
  32. istana menanti sangat menarik

    BalasPadam
  33. istana menanti sangat best

    BalasPadam
  34. istana menanti best dengan itu saya nak jadi penulis yang terkenal

    BalasPadam
  35. terima kasih cikgu........nota ini banyak memberi manfaat kepada saya.....istana menanti sangat menarik

    BalasPadam
  36. terima kasih banyak banyak cikgu

    BalasPadam
  37. CIKGU,TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK SEBAB CIKGULAH SAYA DAPAT MEMBUAT RUJUKAN TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK CIKGU.....I LOVE IT...

    TERIMA KASIH CIKGU LATIFAH....

    BalasPadam
  38. TERIMA KASIH CIKGU ! :D

    BalasPadam
  39. Terima Kasih Cikgu dgn ini saya boleh menyiapkan kerja rumah <3

    BalasPadam
  40. terima kasih cikgu.... kerana telah membantu saya...!!!!

    BalasPadam
  41. tankzz ckg...sbb tlg sye syap kn omwek... :)

    BalasPadam
  42. thankzz ckgu..cbb tlg sye syap kn omwek...

    BalasPadam
  43. thankzz ckg..cbb tlg sye syapkn omwek...

    BalasPadam
  44. terima kasih cikgu.This really helped me with my bm homework.thanks a lot.

    BalasPadam
  45. terima kasih~ i love u~

    saranghae!!

    BalasPadam
  46. terima kasih cikgu !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  47. Terima kasih banyak-banyak..saya dapat merujuk kepada sinopsis berikut untuk kerja rumah saya..

    BalasPadam
  48. tq cikgu kerana menberi nota ini:)

    BalasPadam
  49. tq cikgu kerana memberi nota ini :)

    BalasPadam
  50. terima kasih cikgu kerana memberi nota ini kepada semua org^-^

    BalasPadam
  51. time kase kerane mmbantu saye untuk menghafal cerite istana menanti ini dengan sempurne..
    time kase banyak2

    BalasPadam
  52. tq...nota ni blh jd bahan utk saya mengajar nnt..sbb bru nk ngajar f1 tahun nie..besa f2 je...tima byk2...

    BalasPadam
  53. terima kasih cikgu!syg cikgu....~~

    BalasPadam
  54. Arigato gozaimasu!!! senang sya buat kerja skolah... (tingkatan 1)

    BalasPadam
  55. besok ujian bm saya sangat gembira..........hahahaha

    BalasPadam
  56. terima kasih cikgu

    BalasPadam
  57. terima kasih, dengan ini saya dapat buat kerja dengan senang.

    BalasPadam
  58. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  59. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  60. tengs teacher . kat cni ada nota tema kar ?

    BalasPadam
  61. Terima kasih cikgu !
    es0k sin0psis ini akan menjadi panduan .
    ( es0k exam ) huhu .

    BalasPadam
  62. TERIMA KASIH
    MUCH LOVE

    BalasPadam
  63. TERIMA QASEH cixgu keran telah melonjakkan markah peperiksaan bahasa melayu saye ...

    BalasPadam
  64. Assalamualaikum.....saya bekas pelajar cikgu tahun 2012..terima kasih atas nota yang telah cikgu berikan kepada saya selama ini...

    BalasPadam
  65. nota yang sangat jelas...good job

    BalasPadam
  66. arap2 la novel Istana Menanti la yg kluar PMR...

    BalasPadam
  67. terima kasih kerana memberi nota yang bagus

    BalasPadam
  68. final EXAM . Yeah-2

    BalasPadam
  69. trma kasih ckgu, dengan ada nya nota nie, sya dpat tahu mcm mna hndak m'buat nota2 yang lain nya, trma kasih banyak2 ckgu, jsa ckgu amat sya hargai,.. nota nie sngat mnarik. :D

    BalasPadam
  70. assalamualaikum...trime kaseh atas jase baek cekgu alhamdulillah,,,,sye dpt ilmu drpd cekgu walaupun sye x knal cekgu.....TERBAEK,,,,,,

    BalasPadam
  71. terima kasih cikgu..nota yg cikgu beri membantu anak saya..tqvm

    BalasPadam
  72. Thanks ckgu... krja umah

    BalasPadam
  73. Jayvianne Joisin23 Januari 2013 2:44 PG

    Thank you very much! Haha! Skarang saya boleh mnyiapkan sajak yg bertajuk ISTANA MENANTI dgn baik dan smpurna

    BalasPadam
  74. terima kasih banyak cikgu.. :)

    BalasPadam
  75. terima kasih cikgu !!! .....

    BalasPadam
  76. Terima kasih cikgu.

    BalasPadam
  77. gaya bahasa .plot & teknik plot ada tak??

    BalasPadam
  78. terima kasih cikgu

    BalasPadam
  79. terima kasih cikgu .. :)

    BalasPadam
  80. Tq cikgu.....skrg hw saye dh siap :)

    BalasPadam
  81. thanks,noota ni menbantu saya untuk membuat folio komsas

    BalasPadam