Cari Blog Ini

Selasa, 19 Oktober 2010

LATIHAN RINGKASAN KESAN PENYALAHGUNAAN DADAH

Baca petikan di bawah dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis sebuah ringkasan tentang kesan-kesan yang wujud akibat penyalahgunaan dadah. Panjang ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah perkataan. Anda digalakkan menggunakan ayat sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.



Penemuan dadah pada mulanya memberikan manfaat yang besar dalam dunia perubatan. Kajian demi kajian telah dilakukan untuk menghasilkan pelbagai jenis dadah. Sebagai hasil kajian-kajian tersebut, muncullah pelbagai jenis dadah seperti morfin, heroin, dan kokain. Walaupun bermanfaat dadah juga dapat mengakibatkan pelbagai keburukan apabila disalahgunakan sehingga menyebabkan ketagihan.

Dadah mampu memusnahkan kebahagiaan hidup seseorang. Apabila seseorang menagih dadah, maka gelaplah masa depannya. Badan dan otaknya menjadi lemah kerana dadah meracuni tubuhnya. Hidupnya akan sentiasa terseksa oleh rasa loya, pening, sakit perut, kekejangan, muntah-muntah dan pelbagai gejala lagi. Gejala yang paling dahsyat akibat penyalahgunaan dadah ialah sindrom kurang daya tahan melawan penyakit (AIDS). Puncanya bukan disebabkan dadah tetapi akibat jangkitan virus kurang daya tahan melawan penyakit (HIV) kerana berkongsi jarum suntikan sesama penagih.

Penagih dadah dianggap sebagai bangkai bernyawa yang hidup terkapai-kapai. Tidak ada sesiapa yang ingin menjadi temannya. Mereka dianggap sampah masyarakat. Akibat pengaruh dadah juga, para penagih dadah akan hilang harga diri dan kehilangan sifat-sifat kemanusiaan. Mereka juga sering berbalah, malah ada antaranya yang sanggup membunuh kerana berebutkan dadah. Selain itu, mereka juga mudah terjerumus ke dalam seribu satu macam kegiatan jenayah dan kemungkaran.

Negara pula akan mengalami kerugian dari segi sumber tenaga manusia. Hal ini demikian kerana tenaga mereka tidak dapat digunakan untuk pembangunan negara. Di samping itu, tenaga para belia yang menagih dadah ini juga dapat digunakan untuk mempertahankan negara. Sebagai akibatnya, pertahanan negara mungkin menjadi lemah dan hal ini memungkinkan mana-mana kuasa asing melancarkan niat jahatnya terhadap negara kita. Dalam pada itu, masyarakat dan kerajaan terpaksa pula berbelanja besar untuk memberikan rawatan kepada para penagih dadah. Peruntukan terhadap pembangunan sosioekonomi negara terpaksa dikurangkan kerana terpaksa disalurkan usaha membiayai pembinaan serta pengurusan pusat-pusat pemulihan penagih dadah, melancarkan kempen antidadah dan sebagainya.

Sesungguhnya, penyalahgunaan dadah banyak keburukannya. Oleh sebab itulah, kerajaan menganggap dadah sebagai musuh utama negara dan melancarkan pelbagai kempen untuk membendung masalah penyalahgunaan dadah. Kita wajar menyokong segala usaha kerajaan demi keselamatan negara dan kesejahteraan masyarakat umumnya.

Pemahaman

Berdasarkan petikan ), jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
1. Apakah maksud frasa bangkai bernyawa yang hidup terkapai-kapai?
( 2markah )
2. Berdasarkan petikan, nyatakan kesan penyalahgunaan dadah kepada negara? (4 markah)
3. Pada pendapat anda, apakah faktor yang mendorong para belia terlibat dalam penyalahgunaan dadah? (4 markah)

3 ulasan:

  1. untuk upsr boleh guna ke ?

    BalasPadam
  2. bagusnye ringkasan ni
    sesuai sangat dengan soalan yang ditanya...

    BalasPadam