Cari Blog Ini

Jumaat, 23 Oktober 2009

fokus soalan novel spm 2009

Fokus Soalan Novel SPM 2009 - Teknik Plot
Soalan 4(b)
Huraikan teknik plot yang digunakan dalam salah satu novel yang telah anda pelajari.
Jawaban:

Teknik plot penting untuk menyampaikan cerita di samping menarik minat pembaca. Antara teknik plot yang digunakan olch Abdullah Hussain dalam noveInya, Konserto Terakhir termasuklah teknik dialog. Sebagai contohnya, diwujudkannya dialog antara Hilmi dengan Hayati dan dialog antara Hilmi dengan Encik Bakar.

Teknik pemerian pula digunakan oleh beliau untuk menceritakan sesuatu peristiwa secara langsung. Sebagai contohnya, pengarang menceritakan hal tentang Hayati yang belajar bermain piano dengan gurunya.

Teknik monolog dalaman juga digunakan untuk menceritakan emosi seseorang watak. Sebagai contohnya, dialog dalam diri Azizah tentang layanan mesra yang diberikannya kepada Hilmi.

Teknik imbas kembali digunakan untuk menceritakan peristiwa yang lalu. Sebagai contohnya, peristiwa Hayati pulang ke rumah dan Hilmi telah tiada disampaikan oleh pengarang dengan menggunakan teknik tersebut.

Teknik suspens terdapat juga dalam novel ini. Sebagai contohnya, pembaca tertanya-tanya tentang hal yang akan berlaku kepada Hilmi yang terlantar di hospital.

Kemunculan Hayati secara mengejut dari London pada malam Pertunjukan Orkes Perdana menunjukkan bahawa Abdullah Hussain telah menggunakan teknik kejutan dalam ceritanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan