Cari Blog Ini

Rabu, 7 Oktober 2009

KAEDAH MUDAH MENGINGAT FAKTA KOMSAS

Para pelajar cikgu sangat seronok apabila diberikan peluang untuk menjana kreativiti mengungkapkan beberapa aspek komsas dalam kajian Antologi Anak Laut ke dalam bentuk puisi. Cikgu telah membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk sama-sama berbincang bagi siri ulangkaji komsas cerpen dan prosa klasik. ada kumpulan yang berjaya menyiapkan ungkapan pantun berdasarkan cerpen dan prosa dengan begitu menarik. Berikut merupakan contoh garapan idea kreatif para pelajar 4 IBNU SINA 2009

20 ulasan:

  1. salam sejahtera...

    BalasPadam
  2. kump 1
    syafiq
    fauzan
    aziemah
    amalina
    fatnin
    fateha
    amira

    (bayan)
    bayan kepunyaan khoja maimun,
    lidah petah berkata-kata,
    berhati mulia pandai berlakon,
    suara merdu pandai bercerita.

    (bapa bayan)
    ayam digoreng nasi ditanak,
    makan bersama-sama ketupat,
    belas kasihan sayangi anak,
    juga gemar memberi nasihat.

    (bibi zainab)
    masuk kampung simpang tiga,
    masuk bersama sebuah kereta,
    bibi zainab main kayu tiga,
    di samping suka mendengar cerita.

    (pengajaran)
    emak minah pergi ke jeti,
    untuk membeli seekor ikan,
    hendaklah kita bersikap simpati,
    juga sentiasalah berbelas kasihan.

    (nilai)
    seekor lelabah ada lapan kaki,
    sering memanjat ke sana-sini,
    kita tak harus bersikap dengki,
    antara kita sesama sendiri.

    saling nasihat-menasihati,
    berkasih dan juga sayang,
    bijaksana dan juga simpati,
    begitulah nilai oleh pengarang.

    (pantun berdasarkan cerita bayan tiada menurut kata)

    BalasPadam
  3. PANTUN BERDASARKAN CERPEN ANNYSS SOPHILLEA ANTOLOGI ANAK LAUT

    MOHD HAIKAL
    AMEER AMIRUL
    MOHD ASYAARI
    HAMIZATULHAWA
    NUSRAH HUSNA
    FARAH FAZRINA

    WATAK AKMAL

    sahabat annyss penduduk bumi,
    baik hati budi pekerti,
    ke alstonia seorang diri,
    membantu Annyss kawan sejati.

    WATAK ANNYSS

    lemah lembut juga berani,
    gigih mencari tak henti-henti,
    mencari sampai ke muka bumi,
    malang sekali tiada di sini.

    WATAK STRENN

    sedap rasanya buah mempelam,
    baru dibeli di pasar tani,
    dia sepupu yang sangat kejam,
    merampas takhta kerabat sendiri.

    NILAI

    ayu manis si cantik puteri,
    cantik bersongket bertatah permata,
    dalam hidup harus berani,
    gigih usaha pasti berjaya.

    tanam tepian pohon selasih,
    daunnya gugur tepian para,
    dalam hati tanamkan kasih,
    pupuk amalan bekerjasama.

    PENGAJARAN

    hidup seharian ikut peraturan,
    agar jenayah dapat dibanteras,
    marilah berjuang tegakkan kebenaran,
    agar kezaliman terus terpadam.

    BalasPadam
  4. DARIPADA :
    -JAUZI
    -HARITH
    -AHMAD KHAIRI
    -AIMI
    -ANDI
    -HABIBAH

    LAMBAIAN MALAR HIJAU
    Sungguh indah batu permata,
    Sayang sekali bersalut debu,
    Cikgu Jo tidak berputus asa,
    Mengajak perawan menimba ilmu,

    Daneng enggan blajar semula,
    Cintakan alam jadi alas an,
    Akhirnya daneng bersetuju juga
    Datuk daneng jadi gelaran.

    Pohon selasih tepi telaga,
    Daunnya gugur tepian titi,
    Alam sekitar harus dijaga,
    Mergastua warisan asli.

    Hendak ke hulu membeli barli,
    Pegi ke hulu menaiki sampan,
    Ilmu itu perlu dicari,
    Buat bekalan masa hadapan,

    Hendak berakit ke tanjung katung,
    Berakit-rakit terus ke muara,
    Usaha cikgu , daneng yang un tung,
    Budi yang baik dikenang juga,

    Keropok ikan sedap bersira,
    Sedap dimakan tepi titian,
    Cikgu Jo gigih mendidik bangsa,
    Amanah diri jadi pegangan.

    BalasPadam
  5. haikal

    kaedah yang menarik dan berseni..

    bagus untuk pelajar!

    BalasPadam
  6. Asyaari bin Ahamd Zulkepli

    -saya amat tertarik dengan hasil kerja yang diberikan kerana ia sangat menarik dan mudah untuk dihafal.
    saya harap ia dapat membantu saya dalam peperiksaan...
    insyaallah...

    BalasPadam
  7. apelah aimi ni
    perawan tu perempuan

    BalasPadam
  8. o0o..saya amat menyukai pantun aimi..

    BalasPadam
  9. Nor Aziemah dan Nurul Fatnin

    -pantun ini banyak membantu kami dalam mengingati perwatakan serta nilai dan sebagainya

    -kaedah ini seronok dan kami tidak bosan mempelajari komsas

    BalasPadam
  10. ralat:
    LAMBAIAN MALAR HIJAU
    Sungguh indah batu permata,
    Sayang sekali bersalut debu,
    Cikgu Jo tidak berputus asa,
    Mengajak Daneng menimba ilmu

    BalasPadam
  11. -ahmad khairi bin kasimin
    -muhammad syafiq bin samruzlan

    kami suka belajar komsas dengan cara ini kerana ia banyak membantu kami meningkatkan ingatan kami tentang komsas.

    melalui pembelajaran komsas juga.kami dapat mempelajari berbagai pengajaran dan nilai yang bermanfaat dalam kehidupan kita.
    sekian,terima kasih.

    BalasPadam
  12. seronok sangat!!!!!!
    mundzir & faris

    BalasPadam
  13. Amira-
    pantun ini agak menarik.memudahkan dalam pelajaran kami

    Fateha-
    kaedah pembelajaran yang digunakan amat menarik dan menyeronokkan. Memudahkan untuk memahami komsas

    amalina
    -apabila pantun dilagukan dengan lagu kanak-kanak ia lebih mudah dihafal dan menarik untuk dipelajari

    BalasPadam
  14. bib_cha_rynna_larlar

    Terima kasih diucapkan kepada Cikgu Latifah kerana telah memperkenalkan kaedah mudah ini dalam usaha mengingat fakta komsas. Moga dengan kaedah baru ini dapat meningkatkan prestasi kami dalam subjek Bahasa Malaysia. Wah,hebat!:DD Syabas!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  15. Kaedah mengingat fakta komsas melalui mengarang pantun amat efektif. Selain, mengingati fakta-fakta komsas,pelajar-pelajar juga dapat menggunakan bahasa Melayu secara kreatif melalui penghasilan pantun. Kaedah ini memudahkan para pelajar dan juga memartabatkan Bahasa Melayu.

    BalasPadam
  16. nurfatin hanani, suhaila, nur hidayah, azwa, mundzir dan faris

    mabur tinggi si burung merbah
    hinggap sebentar tepian titi
    anak bongsu mohsin dan musalmah
    kasih sayang tinggi di hati

    patung kencana jadi simpanan
    bunga mawar menjadi pengganti
    pusaran menjadi korban sembelihan
    junid rela menjadi pengganti

    puteri bongsu di tepian titi
    berteman dengan teruna bangsawan
    rasa insaf timbul di hati
    sayangnya junid pada pusaran

    kencana emas jadi rampasan
    jadi simpanan sang penakluk
    sayangnya junid pada pusaran
    nilai kasih sayang sesama makhluk

    hinggap sebentar si burung merbah
    sambil menyantap buah melaka
    walau lembut pujuk musalmah
    memujuk junid tidak berjaya

    puteri melaka idaman kalbu
    jadi tunangan putera kechil
    lembu malang kematian ibu
    disusui junid sejak kecil

    BalasPadam
  17. hawa

    -pada saya, cara ini adalah salah satu cara yang amat berkesan untuk mengingat fakta komsas. lebih-lebih lagi, pelajar harus mengkaji begitu banyak antologi dalam sukatan matapelajaran bahasa melayu.
    Selain dapat mengingat fakta-fakta penting, kreativiti pelajar juga mampu ditonjolkan dalam membuat puisi.
    secara tidak langsung, cara ini membantu pelajar untuk mengukuhkan penguasaan bahasa melayu.

    BalasPadam
  18. aimi asrina...
    dalam mencipta sebuah pantun yang indah, seharusnya pembayang yang digunakan menggunakan istilah2 berunsurkan alam atau bahasa melayu klasik seperti putera, berdagang, selasih, suasa dan sebagainya. hasilnya, pantun yang dikarang dapat digarap dengan lebih indah dan asli. rima pantun juga bukan sahaja penting pada bahagian belakang, tapi harus juga pada bahagian tengah sesuatu baris. contohnya:
    pulau panDAN jauh ke teNGAH,
    gunung daIK bercabang tiGA;
    hancur baDAN di kandung taNAH,
    budi yang baIK dikenang juGA.
    seharusnya kita menghargai warisan pantun masyarakat melayu dahulu kala. walaupun kebanyakan daripada mereka buta huruf, namun pantun-pantun mereka sangat puitis dan terlalu bernilai hendak dibandingkan dengan harga.

    BalasPadam
  19. Saya sememangnya amat menyukai cara pembelajaran ini kerana ia memudahkan saya untuk mengingati fakta komsas dengan berkesan.

    IKHLAS DARIPADA : NURHIDAYAH BINTI YAHAYA
    4 IBNU SINA
    2009

    BalasPadam